نحوهٔ تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کد پستی

اطلاعات کدپستی یکی از اطلاعات مهمی است که تقریبا در تمام فرم‌ها جای خاص خودش را دارد. در این بین اگر نشانی افراد تغییر کند و یا نشانی ثبت شده نداشته باشند، باید این اطلاعات را در سامانه تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال تغییر داده و یا به‌روز رسانی کنند.

نحوهٔ تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کد پستی

در این مقاله قرار است با هم درباره نحوه تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کد پستی بخوانیم. اگر علاقه‌مند هستید دراین‌باره بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سامانه آنلاین برای تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کد پستی

بر اساس قوانین کشور هر کسی که نشانی ثبت شده در سازمان ثبت احوال ندارد و یا تغییر نشانی داده است، باید در اولین فرصت آدرس خود را در این سازمان ثبت کند. اما برای کاهش هزینه‌ها و آسان شدن این فرآیند، سازمان ثبت احوال کشور یک سامانه الکترونیک برای این کار راه‌اندازی کرده است.

برای تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کدپستی خود باید به نشانی ncr.ir مراجعه کنید. ثبت‌نام و تغییر نشانی در این سایت بسیار آسان و استفاده از آن برای تمامی افراد رایگان است.

آموزش تغییر یا به‌روزرسانی اطلاعات کدپستی در سایت ثبت احوال

پس از اینکه وارد سایت بالا شدید، باید گزینه «سامانه اعلام تغییر نشانی» را انتخاب کنید. پس از آن یک صفحه قوانین و راهنمای تغییر نشانی برایتان باز می‌شود. در صورتی که آن را مطالعه کردید، روی «نکات مطالعه شد، ادامه می‌دهم» کلیک کنید. در صورتی که از ادامه فرآیند منصرف شده‌اید نیز روی دکمه «بازگشت» کلیک کنید.

111

سپس وارد یک صفحه جدید می‌شوید. در این صفحه باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • سری سریال کارت هوشمند ملی یا کد رهگیری دریافت کارت هوشمند ملی (اجباری)
  • تاریخ تولد (اجباری)
  • تلفن همراه (اجباری)
  • تلفن ثابت (اختیاری)
  • پاسخ سوال امنیتی (اجباری)

پس از اینکه اطلاعات را وارد کردید، یک پیامک کد تایید برای شماره‌ موبایل ثبت شده در صفحه قبل برایتان ارسال می‌شود. شماره چهار رقمی پیامک شده را وارد کنید و وارد مرحله بعدی شوید.

2222

در این مرحله می‌توانید آخرین نشانی خود را مشاهده کنید و یا نسبت به تغییر نشانی اقدام کنید.

تغییر نشانی در سایت ثبت احوال

اگر در مراحل قبل گزینه «تغییر نشانی» را انتخاب کنید، وارد مرحله بعدی می‌شود. در این مرحله باید کد پستی جدید خود را وارد کنید. در انتها هم تاریخ شروع سکونت خود را در نشانی جدید در سایت وارد کنید.

33333

حالا وارد صفحه‌ای می‌شوید که جزئیات آدرس جدید را برایتان نمایش می‌دهد. این اطلاعات را با دقت بخوانید و در صورتی که صحیح هستند، روی «تایید شرح نشانی» کلیک کنید. چنانچه جزئیات آدرس درست نیست، روی دکمه «عدم تایید شرح نشانی» کلیک کنید.

پس از اینکه آدرس را تایید کنید، کار شما تمام می‌شود و توانسته‌اید با موفقیت کد پستی خود را تغییر دهید و یا به‌روزرسانی کنید. در انتها پیامی از طرف سیستم برای شما می‌آید مبنی بر اینکه: « تغییر نشانی شما در مرکز داده سازمان ثبت احوال کشور انجام شد و حداکثر تا ۲ ساعت دیگر قابل بهره برداری خواهد بود.»

پیدا کردن کد پستی منزل

در مراحل قبلی گفتیم که باید کد پستی نشانی جدید خود را در این سامانه وارد کنید. اما برای پیدا کردن کد پستی جدید چه باید کرد؟

بهترین و سریع‌ترین روش برای دریافت کد پستی منزل، ورود به سامانه آنلاین شرکت ملی پست ایران است. با ورود به این سایت، می‌توانید کد پستی جدید خود را با استفاده از نقشه پیدا کنید. برای این کار در این سایت روی «اخذ کد پستی» کلیک کنید. حالا وارد یک صفحه جدید می‌شوید که در این صفحه می‌توانید با «پیمایش نقشه» محل دقیق سکونت خود را پیدا کنید و با وارد کردن اطلاعات و دریافت پیامک کد تایید، کد پستی جدید خود را دریافت کنید.

البته راه‌های دیگری هم برای پیدا کردن کد پستی وجود دارد. مانند دریافت کد پستی از روی قبض کاغذی آب و برق و یا خواندن کد پستی از روی پلاک منزل. البته این دو راه معایب خود را دارد. مثلا در بسیاری از موارد، کد پستی روی پلاک منزل نوشته نشده‌ است و یا دریاقت قبض کاغذی برای افراد میسر نیست. بنابراین بهتر است از همان روش مراجعه به سایت سازمان ملی پست استفاده کنید.

چرا باید نسبت به تغییر یا به‌روزرسانی کد پستی اقدام کنیم؟

بسیاری از خدماتی که دولت به مردم ارائه می‌دهد، به آدرس دقیق و کد پستی نیاز دارد. بنابراین اگر به دنبال دریافت کارت ملی هوشمند، گواهی‌نامه و هر گونه نامه‌های اداری و دولتی هستید، باید کد پستی خود را به‌روز کنید.

از طرف دیگر برای ثبت‌نام در سایت‌های دولتی و یا حتی خریدهای آنلاین باید کد پستی و نشانی جدید خود را داشته باشید تا بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

خلاصه و جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل و جامع نحوه تغییر و به‌روزرسانی کد پستی را از سامانه آنلاین سازمان ثبت احوال به شما عزیزان آموزش دهیم. هدف از نوشتن مقاله، کمک به شما برای تغییر نشانی خودتان است تا از خدمات دولتی یا شخصی مربوط به کد پستی بهره‌مند شوید.

با روش‌هایی همچون سامانه آنلاین ncr.ir و یا سایت ثبت‌ احوال می‌توانید کد پستی آدرس خود را تغییر دهید.

کد مطلب: ۳۷۵۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت