حمید جبلی مشاور نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» شد/ طرح معضلات عروسک‌ها

رحمت امینی در جدیدترین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر کودک و نوجوان با نگاهی آموزشی به نحوه مراوده کودکان با اسباب‌بازی‌های خود می‌پردازد و از حمید جبلی به دلیل تجربه و شناخت بالایی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان دارد؛ مشاوره گرفتم.

حمید جبلی مشاور نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» شد/ طرح معضلات عروسک‌ها

 رحمت امینی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» که قرار است از ۲۲ مهر در سالن گلستان مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه برود، گفت: سال‌ها یکی از شاخه‌های پژوهشی و کاری من تئاتر کودک و نوجوان بوده است. سال ۷۸ نمایش «خرس و چشمه» نوشته من با کارگردانی حسن وارسته و با بازی هنرمندانی چون محسن تنابنده و زنده‌یاد شهرام عبدلی اجرا شد. در تئاترهای کودک و نوجوانی هم که حسن وارسته کارگردانی می‌کرد نقش مشاور را داشتم. آخرین اثری که در این حوزه روی صحنه بردم نمایش «قصه بخت برگشته» برگرفته از فرهنگ عامه بود که سال ۹۵ در تالار هنر اجرا شد. همچنین یک پرده‌خوانی زنانه هم برای گروه سنی نوجوانان در کانون اجرا کردم که سال گذشته در سن‌پترزبورگ روسیه نیز اجرا شد.

وی یادآور شد: از سال گذشته ایده «یارا و مأموریت عروسکی» توسط آیدا احمدپور یکی از دانشجویانم مطرح شد که بر اساس آن ایده با تیمی دانشجویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع به کار کردیم و در ادامه چون کار باید شکل و شمایل بهتری پیدا می‌کرد چند نفر از دانش‌آموختگان تئاتر کودک را هم وارد کار کردم. نمایشنامه این اثر توسط زیبا برجی نوشته شده و به صورت مشترک با سمیرا طباطبایی آن را کارگردانی می‌کنیم. الان ترکیب اجرایی ما شبیه کارهای قبلی خودم متشکل از هنرمندان جوان و همچنین باسابقه است.

 

امینی تأکید کرد: معتقدم «یارا و مأموریت عروسکی» یکی از متفاوت‌ترین کارهای گروه ما است. متن کاملاً در طول تمرین شکل گرفت و در روند ایده‌پردازی تا نوشتن متن و همچنین دراماتورژی یا بازنویسی ۴ نفر مشارکت داشتیم.

وی درباره همکاری با حمید جبلی در این اثر نمایشی، گفت: به دلیل تجربه‌هایی که با حمید جبلی در کار قبلی خودم داشتم و همچنین شناخت بالایی که از تئاتر کودک و نوجوان دارد، از ایشان دعوت کردم تا در تمرین نمایش حضور پیدا کند. جبلی بعد از تماشای نمایش نظرات خود را بیان کرد و از ایشان دعوت کردم که به عنوان مشاور کار ما را همراهی کند.

حمید جبلی مشاور نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» شد/ طرح معضلات عروسک‌ها

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش «یارا و مأموریت عروسکی»، اظهار کرد: ویژگی «یارا و مأموریت عروسکی» در سوژه آن است. در جهان مراوده‌ای بین بچه‌ها و اسباب‌بازی‌ها وجود دارد که ما این مراوده را در قالب تئاتر نشان می‌دهیم و به نوعی به مدل رفتاری کودکان با اسباب‌بازی‌ها از زاویه دید عروسک‌ها می‌پردازیم. همچنین به معضلات دنیای عروسک‌ها می‌پردازیم که ناشی از نوع رفتار کودکان با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های خود است. این نگاه از دیدگاه پداگوژیک من نیز نشأت گرفته است.

امینی تصریح کرد: در ایران بیشتر بچه‌ها در بازی‌های مجازی سیر می‌کنند و عروسک‌ها مهجور و مظلوم واقع شده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید و اجرا می‌شود، تأکید کرد: معتقدم تعریف گروه سنی بچه‌های امروز متفاوت از قبل است و به لحاظ فکری سن نوجوانی از دوران رفتن به مدرسه شروع می‌شود و دوران کودکی در ۴ تا ۵ سالگی است. این کار برای والدین بچه‌ها نیز جذاب است زیرا برای آن‌ها هم نقطه‌نظراتی را مطرح می‌کند.

کوروش محمدرضا، مهدیه تاجیک‌راد، الهام خداوردی، سپیده چنگیزی، پانیذ صادقی‌مقدم، بهناز خانی، شاهد بهوند و عسل فروزفر بازیگران «یارا و مأموریت عروسکی» هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دراماتورژ: مریم منصوری، مجری طرح: ابوالفضل بوربور، تبلیغات و فضای مجازی: فریبا جدیدی، هانیه حسینی‌نصر و عرشیا مرادی، روابط عمومی: مهدیه شاهمرادی، طراح صحنه: سینا احمدپور و سمیراسادات طباطبایی، طراح پوستر، طراح لباس و طراح گریم: مهدیه تاجیک‌راد، دستیار گریم: الناز جعفری‌پور، موسیقی: فاضل نوروزی، ساخت دکور: محمدحسین بروجردی، ساخت آکسسوار: سینا احمدپور و مهدیه تاجیک‌راد، مدیر صحنه: سارا سعادت‌نیا، منشی صحنه: رومینا صفایی و مسئول تدارکات: ریحانه فراهانی.

نمایش «یارا و مأموریت عروسکی» تا ۳۰ آبان هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۷ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران اجرا می‌شود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۷۷۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت