فرشی که هنر ایران را به المپیک شناساند
سرنا_طراح تابلوفرش المپیک گفت: در این تابلوفرش از تمام لوگوهای ورزشی المپیک استفاده و آرم المپیک بین المللی نیز در وسط حک شده است.
همچنین از لوگوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در قسمت بالای کار و از پرچمهای دو کشور ایران و ژاپن و برج توکیو و کبوتران صلح و دوستی استفاده شده است.
هفته گذشته ـ پنجم مرداد ـ از تابلوفرش دستباف المپیک در توکیو رونمایی شد؛ در همین راستا با طراح این اثر ـ حسین کاظمی حامد ـ گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.
کاظمی که متخصص و طراح فرشهای جام جهانی، تابلوفرشهای آسیا کاپ و المپیک است، درباره ایده طراحی تابلوفرش المپیک توکیو چنین توضیح داد: زمانی که برای اولین بار پروژه تابلوفرشهای ورزشی را از سال ۱۹۹۸ در فرانسه شروع کردم، پیش از آن هیچکس فرش را به ورزش ارتباط نداده بود. درواقع این فکر، ابتکار و خلاقیت خودم بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۲ جام جهانی فوتبال که مسابقات در کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، با یک شرکت ژاپنی با همراهی آقای عادل غیبی همکاری کردم و ایشان تمام هزینههای این فرشها را تاکنون و همچنین برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو تقبل کردند.
او در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه میتوان با استفاده از فرصتهای جهانی مانند المپیک، هنر ایران را به دنیا معرفی کرد؟ میگوید: تخصص کاری من در حوزه صنایع دستی ایران است و در این زمینه، بیشتر جهان فرش دستباف ایران را به خوبی میشناسد. در دیگر شاخههای هنری فعالیت آنچنانی نداشتهام و نمیتوانم نظر خاصی در این زمینه بدهم. اما به طور کلی باید بگویم سوای اینکه فرش بافی ایران در دنیا همواره مورد توجه بوده است ولی برای معرفی دیگر شاخههای صنایع دستی ایران مانند میناکاری، خاتم کاری، مس کاری تلاش خاصی نشده است. با این حال هنر اصیل ایرانی در میادین بین المللی شناخته شده است، ولی تابلوفرشهای نفیس ایرانی که بنده از سال ۱۹۹۸ در فرانسه شروع کردم، برای شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی مورد توجه رسانههای خارجی و داخلی قرار گرفته است.
این هنرمند همچنین درباره اینکه ترکیب هنری مانند قالیبافی با اتفاقات مهم روز دنیا تا چه حد میتواند باعث اثرگذاری بیشتر شود؟ توضیح میدهد: تابلوفرش و فرشهای ورزشی که در میادین بین المللی به نمایش گذاشته میشود، پلی ارتباطی بین هنر اصیل ایرانی در جهان است.
منبع: ایسنا
دیدگاه