یک پرسش از صداوسیما: تفاوت جوانان ساز به دست با فوتبالیستها چیست؟
مهدی آذرسینا ـ نوازنده کمانچه و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان ـ درباره نقش پررنگ صداوسیما در معرفی هنرمندان نسل جوان گفت: متاسفانه رسانه ملی هیچگاه توجه خاصی به این جشنواره نداشته و این در حالی است که ما در دورههای مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سر هم برگزیده شدند.
بسیاری از آنها تمام ردیف موسیقی ایرانی را از حفظ هستند و با انگیزه و تلاش به جشنواره میآیند اما جایی برای دیده شدن ندارند. چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیستها یا هنرپیشههای بدون صاحب شهرت در تلویزیون نشان داده شود؟
این هنرمند درباره تاثیرجشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان به واسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشته اما صرفا برگزاری چنین رویدادی نمیتواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی درست، جدی و متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.
وی ادامه داد: جشنواره از نظر کیفیت خیلی منصفانه و بیطرف فراخوان میدهد. قطعات اجرایی برای جوانها در دو مرحله توسط استادان و آدمهای موجه تعیین میشود. برای داوری نیز استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر نظر میدهند در نتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت میگیرد؛ اما کافی نیست. به نظر من اگر جشنواره بخواهد آن انگیزه اصلی که ترویج موسیقی درست و جدی در بین مردم و جوانان است را اشاعه دهد، نیازمند حمایت رسانههای عمومی و جمعی است.
آذرسینا با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان تا به امروز موفقیت آمیز بوده است، خاطرنشان کرد: رپرتوار اجرایی را خودمان تعیین کردیم؛ بنابراین شرکت کنندگان در این جشنواره باید تمامی موارد مشخص شده را اجرا می کردند. امسال در پانزدهمین دوره جشنواره ۱۰۰ نفر در بخش کمانچه شرکت کردند و من و سایر داوران کمانچه با دقت بسیار تمامی آثار شرکت کنندگان را بررسی کردیم. اما اجراها نشان میداد ما از نظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس آلبومهای موسیقی من و یا آقای شکارچی و یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند که البته اشکالی هم ندارد ولی مشخص بود که کسی به عنوان معلم و راهنما نبوده که کار آنها را نظارت و مشکلاتشان را برطرف کند. چرا که به قول استاد برومند:«نوار که نمیتواند بگوید غلط است یا درست.» در نتیجه تاسف خوردم که آن زحمتی که میکشند خیلی نتیجه بخش نبوده است. البته فضای جشنواره مقایسه و نسبت است و در میان شرکت کنندگان چندین نفر خوب بودند و انتخاب شدند ولی باز آن چیزی نبود که انتظارش می رفت.
داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: در این دوره هنرجویی که کاملا آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقی اش از کمانچه، موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران دارد را در کارش داشته باشد، به صورت مطلوب نبود ولی به هرحال جای قدردانی دارد.
این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه بایستی برای هنرجویان کمانچه چارهای اندیشیده شود، گفت:در شرایط کنونی شاید کلاس رفتن و داشتن معلم خوب برای همه سخت باشد. کمانچه نوازان بسیار مردمی هستند و برای ارتقاء کار نوازندگیشان بایستی چارهای برایشان اندیشیده شود.
آذرسینا درخصوص همراهی اساتید موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره خاطرنشان کرد: من معتقدم کار داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور جوانان را به طرف ذهنیت خودش می کشاند، باید شناخت کافی و کامل داشته باشد، ردیف دان و موسیقیدان باشد تا بتواند درست قضاوت کند. خوشبختانه داوران بخش کمانچه همه کارکرده و کاربلد وخوب هستند.
آذرسینا در خاتمه خاطرنشان کرد: داوران در کنار تلاشهای مستمر آقای دکتر هومان اسعدی به عنوان دبیر جشنواره و نیز عوامل اجرایی، با شوق و ذوق، کار و تلاش می کنند که بسیار قابل تقدیر است.
داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.
منبع: روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
دیدگاه