از روایت سهیل بیرقی از زنانی که هیچ‌گاه به عنوان انسان حق‌شان را دریافت نمی‌کنند تا شوخی جالب باران کوثری با هوتن شکیبا

سرنا_نشست خبری فیلم«عامه‌پسند»با حضور عوامل و بازیگران فیلم برگزار شد.

از روایت سهیل بیرقی از زنانی که هیچ‌گاه به عنوان انسان حق‌شان را دریافت نمی‌کنند تا شوخی جالب باران کوثری با هوتن شکیبا

پگاه ماسوری_به گزارش سرنا، نشست خبری فیلم «عامه‌پسند» به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی سهیل بیرقی با حضور عوامل فیلم، سهیل بیرقی(کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده)، حسین جعفریان(مدیرفیلم‌برداری)، کریستف رضاعی(آهنگساز)، مجید کریمی (مجری‌طرح)، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو و آنتونیاشرکا(منتقد)شنبه دوازدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست آنتونیا شرکا درخصوص‌ فیلم گفت: بعد از دو فیلم «من» و «عرق سرد» که با دو‌ قهرمان سرکار داشتیم در فیلم سوم آقای بیرقی موضوع قهرمان به آن صورت مطرح نیست. در این فیلم با زن میانسالی سرو کار داریم که در زندگی شخصی خودش شکست خورده و خصلت مبارزه در او وجود ندارد.این زن می‌توانست در شهر خود بماند و به زندگی‌اش ادامه دهد اما مهاجرت می‌کند و برای تغییر شرایط زندگی‌اش تلاش مضاعف می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: در فیلم، فهمیه با مردهای زیادی سرکار دارد و واکنش‌های مختلفی از او نسبت به آن‌ها می‌بینم.کارگردان ما را در جایگاهی می‌نشاند‌ و وادارمان می‌کند که ببینیم سهم ما در مواجه با سیل زنانی که در این شرایط زندگی می‌کنند چگونه است؟

شرکا با توضیح اینکه ما در فیلم به جز میلاد مرد دیگری را در قاب نمی‌بینیم افزود: میلاد در «عامه‌پسند» همانقدر تنهاست که فهمیه تنهاست، او به دلیل تنها زندگی کردنش چوب جامعه را می‌خورد و فهمیه نیز به گونه‌ای دیگر تنهاست.

این منتقد با تاکید بر اینکه بیرقی در جاری کردن نگاه زنانه موفق بوده، ادامه داد: فلش‌های‌ مختلفی‌‌‌از نگاه و ساختار ‌زنانه در این فیلم دیده می‌شود که‌ بیرقی‌ این ریسک را در نمایش عمومی این فلش‌ها به جان خرید.

در ادامه نشست، باران کوثری در خصوص همکاری با سهیل بیرقی گفت: به گفته بسیاری از بازیگران آقای بیرقی شیوه‌ای را پیش پای شما می‌گذارد که می‌توانید متفاوت کار کنید. ما تمرین‌های طولانی در این فیلم با یکدیگر داشتیم و بودن هوتن شکیبا تجربه همکاری بسیار خوبی برایم بود.

هوتن شکیبا نیز در ادامه گفت: در تولید این فیلم به قدری همه چیز به جا و سر جایش بود که نگرانی به جز ایفای درست نقش و شخصیت نداشتم. همچنین با حضور پارتنرهایم تجربه خوبی در این فیلم داشتم.

بیرقی نیز از حضور هر دو بازیگرفیلم (هوتن شکیبا و باران کوثری) تشکر کرد و گفت: بسیار ممنونم که فراتر از بازیگر برای من یار بودند.تاثیر تک تک عوامل فیلم در جریان آن بسیار مشهود است.

بیرقی در ادامه درباره ایستایی فیلمبرداری تصریح کرد: اوج فیلمسازی وکارگردانی برای من در سادگی است و سخت‌ترین نوع ساخت فیلم نیز در سادگی است.

همچنین باران کوثری در پاسخ به سوالی درباره لهجه‌اش در فیلم بیان کرد: سه نفر از دوستان در روند فیلمسازی دیالوگ‌ها و لهجه را با من تمرین کردند و سهیل بیرقی خیلی روی درست تلفظ شدن و لهجه این کارکتر حساس بود.

بیرقی نیز در این ارتباط تصریح کرد: من زادگاهم شهرضاست و تلاش کردیم در این کارکتر گویش میانه‌ای را انتخاب کنیم.

نویسنده این فیلم خاطرنشان کرد: ویژگی روایت غیر خطی که در فیلم شاهد هستید مبتنی بر بازیگوشی در صحنه بود که تدوین آن نیز بسیار در این روند موثر بود.

تهیه‌کننده این فیلم در ارتباط با انتخاب این رده سنی برای کارکتر فهمیه گفت: کمترین توجه موجود، متوجه مادران ماست و ما در حق آنها ظلم می‌کنیم. هیچ‌ گاه به آنها در قالب انسان آزاد بودن حق نمی‌دهیم. فیلم به همین علت احساس مرثیه را روایت می‌کند. این زن به این دلیل که عامه‌پسند نیست حذف خواهد شد.

وی افزود: اگر عامه‌پسند نباشی جامعه حذفت میکند. اگر در پنجاه و هفت سالگی تصمیم بگیری متفاوت باشی حذف خواهی شد. ما مردم را در طول فیلم، نمی‌بینیم؛ چرا که مردم خود ما هستیم.

بیرقی ادامه داد: ما می‌خواهیم ببینیم اگر افرادی که عامه‌پسند نباشیم حذف خواهیم شد .

او افزود:افسانه (کاراکتری که باران کوثری ایفاگر نقش آن بود) نماد افراد عامه‌پسند است که در نهایت به تمام اهدافش خواهد رسید.

کریستف رضاعی، آهنگساز این فیلم نیزدر خصوص موسیقی «عامه‌پسند » عنوان کرد:همکاری با بیرقی و نظم و تفکر او کاملا در کار مشهود است و کارگردان این فیلم دقیق می‌دانست‌ که چه آهنگی در بخش‌های‌مختلف می‌خواهد.

او در ادامه گفت: من ایده‌های دیگری برای این فیلم داشتم و اتودهای مختلفی برای بیرقی فرستادم که او هنگام سناریو نوشتن به این نوع موسیقی که همسو با دهه پرسوناژ فهمیه است، رسیده بود.

شکیبا درباره حضور در این فیلم با وجود کمرنگ بودن نقش توضیح داد: من پس از دریافت سیمرغ پیشنهاد کم نداشتم. با وجود استرس در انتخاب فیلم، دغدغه فیلم «عامه‌پسند» و همچنین نقشم را دوست داشتم. میلاد نقش سختی بود و سعی کردم با نقش رفاقت کنم.

بیرقی همچنین درباره انتقادات در مورد لهجه این فیل

م گفت: لهجه شهرضایی تفاوت زیادی با شهر اصفهان دارد و هیچ هویت و اشتراکی با هیچ شهری ندارد. کاش ابتدا شهرضا و لهجه آن را بشناسیم و بعد در این خصوص نظر بدیم.

شرکا در خصوص کارکتر زن این فیلم گفت: در پایان فیلم در سالن زیبایی فهمیه را می‌بینیم که با امید به زندگی خود ادامه می‌دهد و دیگر اجازه ‌نمی‌دهد زیبایی روی صورت او اعمال شود.

بیرقی درباره انتخاب سن کارکتر زن قهرمان فیلم گفت:

انتخاب سن برای کارکتر منطق عجیبی نمی‌خواهد و می‌توان با نگاه به شرایط اطراف شخصیت فیلم را انتخاب کرد. فیلم در مورد زن معمولی بود که تصمیم می‌گیرد دیگر معمولی نباشد.

بیرقی در ادامه تصریح کرد: در جهان‌بینی من زن معترض وجودش احساس می‌شود و زنان همزمان دچار طغیان دسته جمعی هستند.

بیرقی در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم تصویر هیچ مردی دیده نمی‌شود و چرا شخصیت میلاد به عنوان تنها مرد نشان داده شد؟ اضافه کرد: به دلیل علاقه من به سادگی و‌مینیمالیسیم، فیلم این پیشنهاد را می‌دهد که بدون دیدگاه‌های عامه پسند بودن شخصیت افراد را تعریف کنیم.

بیرقی از تاثیر مجری طرح در روند این فیلم گفت: اگر مجید کریمی نبود تهیه کنندگی و مستقل بودن اتفاق نمی‌افتاد.

هوتن شکیبا هم با تاکید بر اینکه به دنبال جایزه نیستم گفت:از اینکه این کارکتر را بازی کردم خوشحالم و خیلی سال است که تئاتر بازی می‌کنم و علاقه‌مندم در این حوزه جایزه دریافت کنم اما در‌ بازی نقش هیچ‌موقع به دنبال جایزه نبودم. و من همیشه به دنبال این بودم که کاری بکنم که پس از تماشایش بتوانم سرم را بالا بگیرم و فکر می‌کنم در کارهای اخیرم توانسته‌ام این کار را کنم.

که این با واکنش طنزآمیز باران کوثری مواجه شد او گفت: آفرین به تو

خبرنگاری دیگر پرسید نگاه «زنان علیه زنان» در جهان‌نگری شما از کجا آمده است که در سه فیلم شما دیده میشود؟

سهیل بیرقی پاسخ داد: از نگاه دقیق من به زنان!

منبع: سرنا

کد مطلب: ۱۳۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت