همه تهیه‌کنندگان در مورد بودجه فیلم‌شان دروغ می‌گویند؟/ روایت ویدا جوان از زنی قربانی عشقش شد

سرنا_نشست خبری فیلم «آبادان یازده60» با حضور عوامل و بازیگران فیلم برگزار شد.

همه تهیه‌کنندگان در مورد بودجه فیلم‌شان دروغ می‌گویند؟/ روایت ویدا جوان از زنی قربانی عشقش شد

پگاه ماسوری_به گزارش سرنا، نشست خبری فیلم «آبادان یازده 60» به کارگردانی مهرداد خوشبخت باحضور عوامل فیلم، کارگردان و نویسنده (خوشبخت)، حسن کلامی (تهیه‌کننده)،علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی امشب چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فرزاد حسنی در ابتدای این نشست از مهرداد خوشبخت در ارتباط با ساخت اولین فیلم در خصوص رادیو زمان جنگ تشکر کرد.

اما پیش از فیلم «آبادان یازده شصت»، فیلم «FM» به کارگردانی کیارش اسدی با موضوع رادیو ساخته شده بود و در واقع اولین فیلم نبود و فرزاد حسنی اشتباه کرد.

مهرداد خوشبخت در پاسخ به سوالی درباره اساس انتخاب بازیگران پاسخ داد:

اجازه بدهید نگویم چون هرچه بگویم جنجال میشود.

فرزاد حسنی: خب خبرنگاران هم همین را می‌خواهند.

خوشبخت در ادامه گفت: براساس قد(به شوخی)؛ میخواستیم به واقعیت نزدیک شود و تا جایی که ممکن است گریم دیده نشود. واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد.

خوشبخت در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.

علیرضاکمالی در خصوص نقش خود در «آبادان 1160» گفت: من این فیلم را بازی کردم و‌ توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در این‌باره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.

هم چنین محمدی درباره حضور در این فیلم بیان کرد: باراولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.

ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده و اینکه آیا فردی با چنین مشخصاتی در دنیای واقعی دیده یا نه بیان داشت:

انگار خبرنگاران سوالاتی که در مصاحبه‌ها نمی‌توانند از من بپرسد اینجا می‌پرسد.

وی ادامه داد: این دختر خبری از واقعیت جنگ ندارد و به خاطر عشقش آمده و در نهایت قربانی میشود. این برای من جذاب بود و باعث شد این نقش را بپذیرم.

شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم، و نسبت به آن عرق دارم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من واقعی فاصله داشت.

خوشبخت هم در ارتباط با لهجه‌های فیلم گفت: حضور جهانگیر میرشکاری برای آموزش لهجه بسیار موثر بود.

منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم تصریح کرد: سینمای ما اگرچه به فیلم‌هایی با پروداکشن‌های خاص نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملی‌گرا‌ی سینما به فیلم‌هایی مانند «آبادان یازده60» نیاز داریم.

امجدیان ادامه داد: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا می‌کرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس می‌کنم این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره است.

بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در همه بخش‌های آن حضور داشت و کم حجم هم نبود.

وی بیشتر توضیح داد: آبادان که سرنوشت جنگ را عوض کرد؛ موج رادیو را تبدیل به ریتم کردم و موسیقی فیلم را خلق کردم.

او گفت: نوازنده دودوک ما ارمنی بود،

و در تک نوازی به سبک ارمنی می‌نواخت،

ولی تم و کلیت موسیقی فیلم ارمنی نیست. فواصل موسیقایی هویت موسیقی را مشخص می‌کند نه ساز؛

من کارهایم را در اوکراین ضبط میکنم نه ایران و موسیقی ارمنی را خوب می‌شناسم.

ساز تعیین کننده هویت موسیقی نیست، اگر شما با سه‌تار نت‌های بتهوون را بنوازید اثری ایرانی خلق نکرده‌اید.

تهیه‌کننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامه‌ای را خواندم و اصل داستان و‌ ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و‌ مقاومت مردمی رانشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع‌کننده از میهن نبودند و همه شهدا لزوماً رزمنده نبودند، بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.

کلامی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان با سوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعف‌مان بفهمیم.

او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است اما ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.

صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه 60 باشد به بسیجی‌های دهه 90 شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دید

یم و لباس‌ها از روی یکسری از عکس‌ها و براساس مستندات انتخاب شدند.

خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده60» اصلی‌‌ترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.

کارگردان فیلم بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می‌خواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم.

او‌ ادامه داد: 10 نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این 10نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند نشان از همدلی آن‌ها دارد.

منتقد حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم به ما یادآوری می‌کند که در بحرانی‌ترین شرایط، رسانه می‌تواند نقش نجات دهنده را ایفا کند. این نکته را هم باید متذکر شوم که ریتم فیلم کاملا درست است و همه چیز را کنترل می‌کند.

کارگردان «آبادان یازده60» در خصوص نقش‌های فیلم گفت: ما ارتشی تکاور در سکانسی از فیلم داریم که فیلم‌های مستند را به سختی پیدا کردیم. آرزو دارم فیلم ذوالفقاری و جنگ تن به تن آن را بسازم.

سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه 50نفره‌ایی روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک می‌کند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.

طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقش‌ها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریم‌ها بیرون نزند.

خوشبخت همچنین گفت: در فیلم به دنبال بیان اسم رادیو‌های واقعی آن زمان نبودیم و مجبور به حذف تعدادی از سکانس‌های فیلم بودیم.

او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اظهار کرد: دوره تیر و توپ در فیلم‌ها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم تا مقاومت مردمی را نشان دهیم؛ پس از شما نیز می‌خواهم این فیلم را حمایت کنید.

خوشبخت افزود:قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.

کمالی هم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: در خصوص این سوال که می‌گویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدم‌ها و شخصیت‌ها و قهرمان سازی آن‌ها نبود.

کمالی با بیان اینکه من خودم را ستاره نمی‌بینم عنوان کرد: در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند. و ما به دلایل فنی و مالی از بازیگران چهره و سلبریتی استفاده نکردیم.

او در مورد بودجه فیلم اظهار داشت: هیچ تهیه‌کننده‌ایدر مورد بودجه فیلمش حقیقت را نمی‌گوید. هر چه می‌گویند دروغ است.

یکی از خبرنگاران پرسید: تیپ یکی از کاراکترها شبیه بسیجیان دهه نود بود

نه بسیجیان آن زمان؛ آیا این نقد را به طراحی لباس‌تان وارد می‌دانید؛

زهرا صمدی طراح لباس پاسخ داد:

خیر، ما بر اساس عکس‌هایی که دیدیم و مربوط به آن زمان بودند، انتخاب کردیم.

خوشبخت در آخر خاطرنشان کرد:

مدام به دنبال سینمای اجتماعی نروید و دنبال موضوعات خیانت و اعتیاد نباشید.

ما گذشته را رها کرده‌ایم و به حال چسبیده‌ایم.

در فیلم من همه‌چیز هست، ویگن می‌خواند ارمنی میخواند،

حزب‌اللهی تندرو و کندرو دارد. ما عملیات ذوالفقار را نشان دادیم که مردم با کارد میوه خوری و هرچه دست‌شان رسید به نبرد رو در رو با دشمن رفتند.

من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه‌ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می‌کنم روی نکات فیلم مثبت دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند.

کد مطلب: ۱۳۲۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت