دغدغه برای سرنوشت کودکان طلاق در سینما
«امیرمحمد عبدی» گفت: نگرانی ما بلایی است که معضل طلاق سر بچهها میآورد و وظیفه خود دانستیم که به این معضل بپردازیم و فکر کنیم که وقتی پدرها و مادرها از هم جدا میشوند، کودکان به چه چیزهایی فکر میکنند. من باید بگویم هدف ما پز دادن با ارتفاع اقتصادی این خانواده نبود!
طبق گزارش رسیده، فیلم نامه نویس «بامبالا» که پس از نمایش فیلمشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در خانه جشنواره در سینما فرهنگ تهران سخن می گفت، ادامه داد: بر اساس آمار، در شمال شهر تهران، از هر ۳ ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق میشود. در بحث طلاق اولین ضربه به بچه وارد میشود. در این فیلم، بچهها در گیر و دار این ماجرا هستند و در خلال این قصه، واژه «دوستت دارم» به بچهها یاد داده میشود. همچنین من در این فیلم از این جهت به طبقه مرفه پرداختم که رنگ و لعاب بهتری در این طبقه اجتماعی به چشم میآید.
نشست پرسش و پاسخ فیلم «بامبالا» با حضور عوامل و کارگردان و با اجرای «آرزو پاقلعهنژاد» برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سید جمال سید حاتمی کارگردان فیلم گفت: «بامبالا» فیلمی برای کودکان است و قرار است مخاطب کودک را خوشحال کند و این موضوع را در تمامی بخشها رعایت کردیم.
او ادامه داد: من دستیار آثار عروسکی بسیاری چون «الو الو من جوجوام»، «کلاهقرمزی» و…. بودهام و دوست داشتم یک بار به صورت مستقل کار کودک انجام دهم.
«امیرمحمد عبدی» فیلمنامهنویس این فیلم در بخشی از نشست گفت: وقتی قرار است فیلمی برای کودک ساخته شود، عروسک وارد کار میشود و فیلم رنگ و لعاب دیگری میگیرد. سید جمال سیدحاتمی و بهروز مفید مدتی طولانی منتظر رسیدن فیلمنامه بودند.
«بامداد افشار» سازنده موسیقی متن این فیلم نیز گفت: این اولین تجربه ساخت موسیقی در سینما برای مخاطب کودک برای من بود. دوست داشتم فضای کودک را تجربه کنم. تلاش من در این پروژه دور شدن از ژانر مرسوم موسیقی کودک بود و دوست داشتم آزمون و خطایی داشته باشم. ضمن این که همسر من نیز در حیطه موسیقی کودک کار کرده است و این ماجرا باعث شد که بتوانم خودم را در فضای کودک قرار دهم.
در ادامه «حسین ناظریان» مدیر فیلمبرداری فیلم «بامبالا» گفت: برعکس این که همه فکر میکنند این فیلم صرفا یک فیلم کودک است، من فکر میکنم مخاطبان «بامبالا» بزرگسالان نیز هستند. یکی از جذابیتهای فیلمبرداری این فیلم برای من، رنگهای این اثر بود… حتی فیلمبرداری کار چند ماه به تعویق افتاد تا هوا گرم شود و ما به رنگ مورد نظر برسیم.
«مونا غمخوار» نیز در ادامه این نشست گفت: این دومین همکاری من با سید جمال سید حاتمی است. خیلی دوست داشتم که در جشنواره کودک حضور داشته باشم چون خودم هم از بچگی بازی میکردم. در سینما ظاهر اهمیتی ندارد چراکه سینما نیازمند همه چهرهها هست. اگر کودکی به سینما علاقه دارد باید والدینش را کنار خود ببیند و در کلاسهای بازیگری شرکت کند.
«مرتضی پورحیدری» طراح صحنه و لباس فیلم گفت: من پیشتر فضای کودک را نمیشناختم، برای همین به تماشای آثار کودک بسیاری نشستهام بلکه از این طریق بتوانم به نقطه مد نظر کارگردان که فیلمی سرشار از رنگ و نور بود، برسم و امیدوارم که عملکردم مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.
«احسان روناسی» طراح چهرهپردازی فیلم در ادامه گفت: گریم این فیلم برایم جذاب بود چراکه قرار بود کودک را در صحنهای به میمون تبدیل کنیم و چنین مسئلهای در نظرم بسیار جذاب بود.
در ادامه «مهرداد جلوخانی»، صداگذار فیلم «بامبالا» نیز از لذتبخشی کار کودک گفت و «نیما قپانوری» طراح جلوههای ویژه فیلم نیز درباره فضای فانتزی فیلم صحبت کرد.
سپس سیدحاتمی در پاسخ به این سوال که آیا «بامبالا» از «پاتال و آرزوهای کوچک» وام گرفته؟ گفت: خیر، چنین چیزی نیست اما این خیال که کسی بیاید و آرزوها را برآورده کند همواره رویای کودکان بوده است و در فیلمو قصهها شکل پرداخت به این رویا تفاوت داشته است.
«جواد هاشمی» هم که در این نشست حضور داشت، در پایان اظهار داشت: من بابت ساخت این فیلم به سازندگان «بامبالا» تبریک میگویم چراکه این فیلم، اثر بسیار خوبی است.
دیدگاه