حضور ضعیف مدیران سینمایی ایران در کن/ پولپاشی سعودیها و صهیونیستها + عکس
حضور مدیران سینمایی کشور در یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی دنیا اهمیت دارد و درک میزان این اثرگذاری، تنها راهی است که میتواند جلوی تحلیلهای نادرست را بگیرد.
تعامل فرهنگی با سایر کشورهای دنیا و ایجاد یک چارچوب رسمی برای مشارکت در تولید و پخش اثر سینمایی، یکی از مهمترین بخشهای نقشه راه متولیان جدید سینمای ایران است. موضوعی که در رویکرد سازمان سینمایی در بخش بینالملل نسبت به گذشته، واضحتر بیان شده و در اولویتهای برنامهای بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید مطرح است است.
بر این اساس، ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای بینالمللی سینمای ایران یکی از مأموریتهای مهم بنیاد سینمایی فارابی است، این مأموریت با محوریت «حضور مؤثر» در مجامع و بازارهای بینالمللی و همچنین «افزایش سهم از بازارهای جهانی» در دستور کار فارابی باید باشد و بر گسترش چتر سینمای ایران برای بهرهمندی همه فعالان بینالمللی سینمایی حائز شرایط در جشنوارههای فیلم بیانجامد. همچنین بر حضور مؤثر در بازارهای بینالمللی محتوا و توجه به تعاملات با کشورهای منطقه و جهان اسلام و تشکیل بازار فیلم مشترک تأکید شده است.
* آیا با انزواطلبی میشود از موجودیت سینمای ایران دفاع کرد؟
در سالی که پاویون (غرفه) رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با پولپاشی و حضور فعال و تبلیغاتی، در پی القای تفکرات باطل خود به دنیا هستند، و متولیان سینمایی کشورهای مختلف شخصاً در این رویداد حضور استراتژیک دارند، متأسفانه حضور حداقلی متولیان و دستاندرکاران بینالمللی سینمای ایران در بازار کن، نمود دارد.
غرفه رژیم صهیونیستی در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن
این در حالی است که برخی از منتقدان و فعالان رسانهای از همین حضور حداقلی هم انتقاد میکنند و معتقدند سینمای ایران نیازی ندارد که در چنین محفلی و به ویژه بازار فیلم کن نماینده یا نمایندگانی داشته باشد. به عبارتی دیگر آنها آگاهانه یا ناخواسته و از روی عدم شناخت، معتقد به واگذاری بازی به دشمن هستند.
در این شراط به جای این که منتقد حضور حداقلی بنیاد سینمایی فارابی در بازار کن باشند، عکس آن عمل میکنند. در شرایطی که دشمنان فرهنگی ما، برای نقشآفرینی در چنین میزانسنی، هزینه کردهاند و در تلاش هستند تا معادلات فرهنگی منطقه را به هم بزنند، باید حضور کامل و قدرتمندتری هم داشت. در حالی که مدیرعامل فارابی در تهران حضور دارد و چشم امید به کاروان ۲ نفره ایران در بازار کن بسته است. از آن ۲ نفر هم یکی از نیروها در ایران زندگی نمیکند و پروژهای است؛ بنابراین نمیتوان توقع اثرگذاری درخور شأن سینمای ایران را داشت.
رائد فریدزاده، معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار با سفیر پرتغال
ناگفته نماند حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در جشنوارههای بینالمللی سینمایی را نباید با حضور فیلمهای غیررسمی و بدون مجوز ایرانی ـ نظیر «عنکبوت مقدس» ـ اشتباه گرفت. آنها در این رویدادها حضور مییایند و راهبرد ضدایرانی خود را پیگیری میکنند، بنابراین غیبت سینمای رسمی ایران در این رویدادها، واگذاری نتیجه به مغرضان است.
ضمن اینکه تمهیدی برای نمایش چهره ایران در جهان اندیشیده نشده و واگذاری کامل میدان به فیلمهای مرتبط با ایران است، نظیر «برادران لیلا» که بدون کسب پروانه نمایش در کن اکران میشود. در حالی که حضور دیدهبان امین از ایران و انعکاس مواردی اینچنین برای تصمیمگیریهای آتی، ضروری به نظر میرسد
دیدگاه