۱۰ فیلم بسیار موفق و تاریخ سازی که استودیوهای فیلمسازی را از ورشکستگی نجات دادند
اخیراً اعلام شد که کمپانی برادران وارنر تنها برای انتشار دو فیلم Black Adam و Don’t Worry Darling در سال جاری سرمایه لازم را در اختیار دارد. این خبر در کنار کنسل کردن فیلم ها و سریال های جدید از سرویس HBO Max باعث شده که بسیاری از وضعیت مالی وخیم کمپانی برادران وارنر بگویند.
اما استودیو برادران وارنر تنها استودیو فیلمسازی نیست که بقای مالی خود را در گرو موفقیت یک فیلم خاص قرار داده است و از زمان شروع صنعت سینما، استودیوهای بسیاری بوده اند که تنها شانس بقایشان از لحاظ مالی و فرار از ورشکستگی، موفقیت یک فیلم خاص بوده است.
۱- ۴۲nd Street (1933)- کمپانی برادران وارنر
کمپانی برادران وارنر در گذشته نیز دوران مالی ساختی را تجربه کرده است و در دوران رکورد بزرگ نیز یک بار این شرایط را دید. اما این استودیو با یک سری موزیکال های موفق توانستند خود را از این شرایط سخت اقتصادی بیرون بکشند که بیشترین نقش را فیلم ۴۲nd Street داشت. این موزیکال با بازی روبی کلر، جینجر راجرز و دیک پاول ساخته شد. وارنر در هنگام ساخت و انتشار این فیلم فکر می کرد که از دایره رقابت با دیگر استودیوها خارج شده اما اشتباه فکر می کرد زیرا زمانی که ۴۲nd Street منتشر شد به یکی از محبوب ترین فیلم های سال تبدیل گردید. علاوه بر این، این فیلم باعث شد که زوج کلر و پاول ظهور کنند که در موزیکال های بسیاری در آینده با هم بازی کردند.
پیش از فیلم It Happened One Night، کلمبیا پیکچرز یک استودیو کوچک و فقیر بود که فیلم های با بودجه اندک و فراموش شدنی تولید می کرد تا اینکه فرانک کاپرا شروع به جذب پول بیشتری کرد. بعد از موفقیت با Lady For A Day، کاپرا توانست مدیران استودیو را متقاعد کرد که بودجه بیشتری در اختیارش قرار دهند که به موفق ترین و محبوب ترین فیلم دهه ۱۹۳۰ این استودیو منجر شد. کلمبیا پیکچرز بدون کاپرا ورشکسته می شد اما او توانست این استودیو را به چیزی بسیار بزرگ تر از آن چیزی که تصورش را می کردند تبدیل کند. Lady For A Day ثابت کرد که این استودیو می تواند بزرگ باشد و It Happened One Night بزرگ بودن این استودیو را تثبیت کرد و از آن زمان بود که کلمبیا پیکچرز به یکی از بزرگ ترین استودیوهای فیلمسازی تبدیل شد و تاکنون نیز همانطور باقی مانده است.
۳- Ben-Hur (1959) – مترو گلدوین مایر
در سال ۱۹۵۹ سیستم استودیویی تقریباً به طور کامل از بین رفتن و مترو گلدوین مایر دیگر آن کشش و قدرت ۴۰ سال گذشته را نداشت. وقتی Ben-Hur به عنوان پرهزینه ترین فیلمی که تا آن زمان ساخته شده بود منتشر شد، یک قمار بزرگ برای استودیو سازنده بود. در نهایت این فیلم به سودی ۲۰ میلیون دلاری برای استودیو مترو گلدوین مایر منجر شد و باعث شد که این استودیو بتواند برای مدت ها به کارش ادامه دهد. در آن دوران مترو گلدوین مایر با بحران مالی مواجه شده بود و به همین خاطر فیلم Ben-Hur که تمام سرمایه استودیو سازنده صرف ساخت آن شده بود، در صورت شکست در باکس آفیس، می توانست پایان کار استودیو و ورشکستگی آن باشد. اما این فیلم تاریخی برنده چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و هنوز هم یک اثر سینمایی چشم نواز و باکیفیت به شمار می آید هر چند بیش از نیم قرن از انتشار آن می گذرد.
فیلم دیگری که در دوران رکود بزرگ اقتصادی ایالات متحده به بقای یک استودیو فیلمسازی کمک کرد، فیلم She Done Him Wrong از کمپانی پارامونت بود. این فیلم که بر اساس نمایشنامه ای بحث برانگیز نوشته می وست به نام Darling Lili ساخته شده بود با شوخی های ریسکی اش به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل شده و به سرعت دو ستاره جدید به نام می وست و کری گرانت را به استودیو پارامونت داد. وست و گرانت پیش از جدایی از هم یک تجربه مشترک فیلمسازی دیگر داشتند، جایی که به دو تن از بزرگ ترین ستاره های پارامونت تبدیل شدند. همانند ۴۲nd Street، این نوع فیلم های سرگرم کننده برای مردمی که شرایط دشواری از لحاظ اقتصادی داشتند بسیار محبوب و خوشایند بودند و مردمی که به دنبال کمی سرگرمی و لذت بردن در این دوران سیاه بودند به آن روی خوش نشان دادند.
۵- Cinderella (1950) – دیزنی
دیزنی سرمایه گذاری مالی بسیاری در فیلم Cinderella کرده بود و برای این انیمیشن بیش از دو میلیون دلار بودجه کنار گذاشت. بعد از جنگ جهانی دوم، این استودیو در شرایط خوبی قرار نداشت و در شرایطی که بیش از یک دهه پیش با Snow White نامی برای خودش دست و پا کرده بود اما در زمان انتشار سیندرلا شرایط خوبی نداشت و به همین خاطر بود که تصمیم گرفت دست به یک قمار بزرگ بزند، تصمیمی که البته به موفقیت بزرگی برای دیزنی تبدیل شد. بی دلیل نیست که Cinderella هنوز هم از نگاه دیزنی یک شاهکار است زیرا بدون این فیلم دیزنی امروزی نمی توانست وجود داشته باشد. نکته جالب اینکه این تجربه بارها اتفاق افتاده و بارها دیزنی تمام دارایی خود را روی یک فیلم و بخش انیمیشن سازی اش شرط بندی کرده است، برای مثال در مورد فیلم The Little Mermaid، اما سیندرلا در صورت شکست تجاری می توانست پایان کار استودیو دیزنی در کلیت آن باشد.
پیش از Shrek، دریم وورکس موفقیت هایی در زمینه انیمیشن سازی مانند The Prince Of Egypt و Chicken Run کسب کرده بود اما این موفقیت ها در آن حد و اندازه نبود که آن ها را به یکی از بزرگترین استودیوهای فیلمسازی در زمینه انیمیشن در جهان تبدیل کند. بعد از Shrek، تمام بودجه این استودیو به سمت فیلم های دارای جلوه های ویژه کامپیوتری رفت و به دلیل محبوبیت شرک، دریم وورکس تصمیم گرفت دیگر به سراغ فیلم های دو بعدی نرود. دریم وورکس انیمیشن چند سال پیش از استودیو اورجینالش جدا شد و اکنون متعلق به یونیورسال است. اما هر بار که به پول نیاز داشتند به سراغ Shrek می رفتند. این فیلم چنان پرطرفدار بود و هست که استاندارد جدیدی برای فیلم های انیمیشن بعد از خود ایجاد کرده و به یکی از موفق ترین فیلم هایی تبدیل شد که دوران ساخت پرآشوب و دشواری داشت.
۷- Three Smart Girls (1936)- یونیورسال
وقتی استودیو یونیورسال در اواسط دهه ۱۹۳۰ میلادی با مشکلات مالی دشوار مواجه شد، موسسان این استودیو، خانواده لامل، از این کمپانی خارج شده و یک هیئت مدیره جدید جایگزین آن ها شد. یکی از اولین فیلم های این مدیران جدید فیلم Three Smart Girls بود که موفقیت بزرگی از لحاظ مالی شد و علاوه بر اینکه یونیورسال را در شرایط مالی بهتری قرار داد بلکه یک ستاره جدید به نام دیانا دوربین را به یونیورسال معرفی کرد. برخلاف برخی از دیگر فیلم های این فهرست، Three Smart Girls تقریباً به تمامی فراموش شده اما دو دنباله از آن در همان دهه ۳۰ ساخته شد. دوربین به ستاره خواننده نوجوان یونیورسال تبدیل شده و نقشی را برای این استودیو بازی کرد که جودی گارلند و شرلی تمپل برای استودیوهای فیلمسازی دیگر ایفا می کردند. یونیورسال به لطف این فیلم و موفقیت تجاری اش به کار ادامه داد.
پیکسار در دهه ۹۰ مدام برای استیو جابز زیان ده بود به طوری که پیش از انتشار Toy Story، او قصد فروش آن را داشت. اما Toy Story بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشت و سهام پیکسار را به ارزشی باورنکردنی رساند. بدین ترتیب جابز تصمیم گرفت همچنان مالکیت این استودیو را نگه دارد و به همکاری با دیزنی در ساخت فیلم های انیمیشن ادامه دهد. در نهایت در اواسط دهه ۲۰۰۰ به قیمت ۷.۴ میلیارد دلار به دیزنی فروخته شد، عددی که بسیار فراتر از تصور استیو جابز بود. فیلم Toy Story مرزهای فنی دنیای انیمیشن را درنوردید و یک داستان بی نقص را روایت کرد و بدین ترتیب از آن زمان به بعد پیکسار همواره در اوج دنیای فیلمسازی و ساخت انیمیشن بوده است.
۹- Godzilla (1954) – توهو
تمام صنعت فیلمسازی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نابود شده و استودیو Toho در سال های پس از اتمام جنگ و شکست ژاپن در شرایط خوبی قرار نداشت. اما سال ۱۹۵۴ سالی مهم بود که همه چیز را تغییر داد، سالی که با ساخت و انتشار فیلم های Godzilla و The Seven Samari همراه شد. هر دو فیلم موفقیت های تجاری بزرگی بودند و Godzilla بعدها با نسخه های آمریکایی شده ای همراه شد که نشان داد دنیای غرب نیز از این مخلوق ژاپنی الاصل خوششان می آید. فیلم Godzilla همیشه و بارها باعث شده که استودیو توهو از مشکلات اقتصادی فرار کند و در بیش از نیم قرن از اجاره دادن این هیولای محبوب به استودیوهای فیلمسازی در سراسر جهان توانست درآمدهای قابل توجهی داشته باشد. اولین فیلم گودزیلا هنوز هم بهترین فیلم گودزیلایی در متاکریتیک است که جذابیت گودزیلای اورجینال را نشان می دهد. اکنون به خاطر داشتن Godzilla و منبع بی پایان فیلم های استودیو جیبلی و فیلم های کوروساوا، استودیو توهو در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.
شرلی تمپل نه تنها استودیو فاکس را نجات داد بلکه باعث شد که این استودیو با استودیوهای قرن بیستم نیز ادغام شود بدین ترتیب می توان او را نجات دهنده کل سینمای هالیوود نیز دانست. در دورانی که قوانین هیس (Hays) سرسختانه اعمال می شد، تمپل ستاره صنعت وقت سینما بود. بعد از اینکه فیلم هایی مانند Bright Eyes موفق از آب درآمدند، تمپل به یکی از بزرگ ترین ستارگان دهه ۱۹۳۰ تبدیل شد و یک نام بزرگ به شمار می رفت. تمپل چنان مشهور و محبوب بود که رییس جمهور وقت ایالات متحده، روزولت، نیز از او قدردانی کرد. فیلم های او هنوز هم در قالب دی وی دی منتشر می شوند در شرایطی که بسیاری از آگهی های تبلیغاتی او در اواسط دهه ۲۰۰۰ در تلویزیون پخش می شدند.
دیدگاه