خیز مجدد آثار مستقل به سوی مهمترین مجسمه طلایی
یکی از جذابیتهای مراسم اسکار امسال مثل تمامی ادوار قبلی این جوایز، اسکاری است که به بهترین فیلم سال تعلق میگیرد و به همین سبب توجه به فیلمهایی که برای این مهم مدنظر قرار دارند و آثاری که از شانس بیشتری دراین زمینه بهره میگیرند، فزونی یافته و هریک از جنبهها وزوایای این فیلمها تحت بررسی قرار دارد.
با اینکه جوایز اسکار در ۲۴ شاخه مختلف و در انواع زمینهها از جمله کارگردانی، سناریونویسی و بازیگری اهدا میشود اما بدیهی است که مهمترین و مورد توجهترین مجسمه طلایی همان اسکاری باشد که به بهترین فیلم سال تعلق میگیرد زیرا عصاره کل سینما در همین جایزه مستتر است و هر تهیهکننده و حامی مالی و استودیویی که سازنده بهترین فیلم سال است، با دریافت این جایزه به جایگاه و درجهای میرسد که بالاترین منزلگاه در هنر سینما است و به یکی از اعتبارهای ماندگار آن استودیو تبدیل میشود.
نقطه پایانی همه راهها
ساخت بهترین فیلم در جوایز اسکار تا همین ۱۵ سال پیش مثل سایر قسمتهای این جایزه پراعتبار در فهرست کاندیداهای نهایی خود بیشتر از پنج فیلم را که از غربال کارشناسان عبور کرده باشند، جای نمیداد اما از اواخر دهه ۲۰۰۰ در پی اعتراضات بحقی که از جانب خالقان بسیاری از فیلمهای نامزد نشده به روند حذفشان صورت پذیرفت، گسترش یافت و آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که مجری مراسم اسکار است، از آن تاریخ به بعد هر ساله ۹ تا ۱۰ فیلم را در لیست کاندیداها قرار میدهد و در روز توزیع جوایز مبادرت به اعلام نام فیلم پیروز براساس آرای ۸۵۰۰ عضو این نهاد درخصوص این آثار سینمایی میکند. این در حالی است که در ۲۳ شاخه دیگر اسکار فقط ۵ اثر هنری یا ۵ هنرمند کاندیدا میشوند و میزان اهمیت اسکار برترین فیلم سال از این نکته هم مشخص میشود که در شب توزیع جوایز همیشه اسکار برترین فیلم آخرین جایزهای است که اهدا میشود و پیش از آن تکلیف اسکارهای هر ۲۳ شاخه دیگر مشخص میگردد و این نشانگر وجود این باور است که گل سرسبد اسکارها، همین اسکار و جایزه این رده خاص است که تمامی راههای افتخار به آن منتهی میشود.
دیدگاه