از هزینه ۸ میلیارد تومانی تلویزیون تا بد قولی برای پخش در گفت‌وگو با ابراهیم اصغری

صداوسیما پیشنهاد ما برای پخش «شماره ده» را نپذیرفت/ روش تلویزیون اشتباه است

ابراهیم اصغری معتقد است ما برای پخش فیلم سینمایی«شماره ده» به تلویزوین پیشنهاد دادیم که آن را در سالروز آزادی اسرا پخش کند تا این فیلم در سینما هم فروش داشته باشد اما تلویزیون نپذیرفت.

صداوسیما پیشنهاد ما برای پخش «شماره ده» را نپذیرفت/ روش تلویزیون اشتباه است

«هوک» به تهیه کنندگی علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی، «شماره ده» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی حمید زرگرنژاد، «های پاور» به تهیه کنندگی مهدی عظیمی و کارگردان هادی محمدپور از فیلم‌هایی بود که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و در کمتر از دو ماه یعنی نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن تلویزوین آمد تا مخاطبان آن را تماشا کنند. بسیاری از این روند خوشنود بودند اما کارشناسان سینما بر این باورند که این کار به گیشه سینما و اقتصاد آن ضربه وارد می‌کند.

در این زمینه مهدی عظیمی تهیه‌کننده فیلم «های‌پاور» به ایسنا گفت: «این فیلم دو تهیه‌کننده و یک مالک دارد که آقای جوکار به عنوان دیگر تهیه‌کننده فیلم نماینده همه ما هستند و توافق برای پخش فیلم از تلویزیون توسط ایشان انجام شده و من هم پس از توافق‌های اولیه از ماجرا مطلع شدم. اگرچه این تصمیم دیگر قطعی شده ولی به نظرم همانطور که پخش تلویزیونی فیلم «تک تیرانداز» به اکران سینمایی آن آسیب زد، تکرار این کار برای فیلم‌های دیگر هم مناسب نیست چرا که هزینه تبلیغات اکران در سینما را غیرقابل توجیه می‌کند. البته به طور کلی معتقدم این روش درستی نیست که تلویزیون تلاش می‌کند کاستی‌های خود را از طریق پخش فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره فجر که هنوز به اکران عمومی نرسیده‌اند جبران کند.»

عظیمی در پاسخ به اینکه برخی بر این باور هستند که تصمیم به اکران این فیلم‌ها در تلویزیون از این جهت است که امیدی به فروش آن در اکران عمومی نبوده، گفت: «با این نوع اظهارنظرها موافق نیستم چون به نظرم اگر تهیه‌کننده‌ای فکر می‌کند فیلمش در اکران موفق نمی‌شود و آن را بسازد، به سرمایه‌ای که در اختیار دارد، خیانت می‌کند. قطعاً ما هم به اکران فیلم خود امیدوار بودیم ولی فعلاً به طور دقیق نمی‌توان درباره سرانجام وضعیت اکران سینمایی پس از پخش تلویزیونی صحبت کرد.»

انتقادها از فارابی

سرمایه‌گذار این فیلم‌هایی که روی آنتن تلویزوین رفت فارابی بود و در انتقاد به این اقدام فارابی روزنامه جوان انتقادی جدی از این سازمان کرد.

اگرچه پخش فیلم‌های سینمایی از تلویزیون به سود این رسانه است، ولی به اقتصاد سینما ضربه می‌زند. اکران این فیلم‌ها پس از پخش در تلویزیون، دیگر محلی از اعراب ندارد و کسی خواهان دیدن‌شان در سینما نیست. فیلم‌های سینمایی برای اکران در سالن‌های سینما ساخته می‌شوند و بیشتر سود و درآمدشان از محل فروش بلیت تامین می‌شود.

مگر آنکه تلویزیون پول کلانی را بابت پخش به تهیه‌کنندگان فیلم‌ها بدهد و این پول دوباره به چرخه تولید برگردد که با شرایط فعلی صداوسیما، چنین اتفاقی دور از ذهن به نظر می‌رسد. آیا فارابی بابت واسپاری رایت تلویزیونی، هزینه بالایی گرفته؟ به نظر می‌رسد حداقل هزینه تولید دو فیلم شماره ده و هوک حدود ۳۰ میلیارد باشد. آیا تلویزیون بابت پخش این دو فیلم متوسط به پایین، حداقل نصف این پول را به فارابی داده؟

واکنش سازندگان «شماره ده»

برای پیگیری این موضوع سراغ یکی از عوامل سازنده یعنی ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شماره ده» رفتیم، او پیش از این فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را به تلویزیون داده بود تا پیش از اکران در سینما روی آنتن تلویزیون برود و البته این موضوع هم آسیب زیادی به فروش این فیلم در سینما وارد کرد که البته یکی از دلایل آن ماجرا همزمانی اکران فیلم با کرونا بود.

به بهانه تکرار دوباره این کار توسط تهیه‌کننده به گفت‌وگو با او پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

شما «تک تیرانداز» را هم مثل «شماره ده» ابتدا روی آنتن تلویزیون بردید، سپس در سینما به اکران گذاشتید. از بازخورد این دو فیلم رضایت داشتید؟

طبق آخرین اطلاعاتی که من دارم هم «تک تیرانداز» و هم «شماره ده»، جزو پر بیننده‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین فیلم تلویزیون بود که از سوی مخاطب اعلام شد. این موضوع نشان دهنده این است که احتمالا فیلم‌ها در سینما هم می‌توانند موفقیت کسب کنند. به این خاطر که قابلیت فردی فیلم در سینما بیشتر است و نکات فردی فیلم بهتر و بیشتر دیده می‌شود و تاثیر گذارتر است؛ به همین دلیل بخش اکران این فیلم در سینما می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد.

صداوسیما پیشنهاد ما برای پخش «شماره ده» را نپذیرفت/ روش تلویزیون اشتباه است
ابراهیم اصغری

اکران تلویزیونی، پیش از اکران سینمایی، خواسته شما و سازمان فارابی بود؟

بیشتر خواسته سازمان صداوسیما بود. این سازمان سه سال است که در نوروز به دنبال این است که فیلم‌های تولید شده خاص و استراتژیک را انتخاب کند و برای مخاطب به نمایش بگذارد؛ مخصوصا فیلم‌هایی که موضوعات ارزشمندی دارد.

گفتید این خواسته سازمان صداوسیما بوده، به نظر شما چرا سازمان سراغ فیلم‌های مستقل نرفته و در تمام این سال‌ها سراغ فیلم‌هایی رفته که بودجه آن‌ها از یک نهاد دولتی تامین شده است؟

دلیلی برای آن ندارم و این سوال را باید از خود مدیران سازمان صداوسیما بپرسیم. یک قراردادی وجود دارد و از طرف هر نهادی که اظهار تمایل کند، درصورت رضایت سازندگان این اتفاق عملیاتی می‌شود. ولی قطعا از اولین ملاک‌های صداوسیما برای انتخاب فیلم این است که محتوای اثر هم راستا با سیاست‌های تعیین شده سازمان باشد؛ که این فیلم‌ها عموما در نهادهای دولتی تولید می‌شوند نه در بخش خصوصی.

برای اکران فیلم سینمایی «شماره ده» در تلویزیون، شما اجازه‌ را دادید یا فارابی اجازه داد؟

یک هماهنگی بین من و فارابی شکل گرفت و طبق پیگیری سازمان صداوسیما، بودجه‌ ۷ تا ۸ میلیار تومانی برای خرید این فیلم و پخشش در دو نوبت پیشنهاد شد.

پس در واقع یک سر این ماجرا شما بودید درست است؟

قطعا هر تهیه‌کننده‌ای دوست دارد که فیلمش در سینما اکران شود؛ ولی ما طبق توافقی که با سازمان صداوسیما داشتیم؛ قرار شد که فیلم در سینماها هم اکران شود و آن توافق این بود که صداوسیما شرایط عدم لو رفتن این فیلم در کانال‌های غیررسمی و قاچاق را فراهم کند.

بهتر نبود فیلم را ابتدا روی پرده سینما می‌بردید، بعد آن را به تلویزیون می‌فرستادید؟ در آن صورت لازم نبود هیچ یک از این وعده‌ها هم داده شود.

به نظرم این یک روش اشتباهی است که سازمان صداوسیما در پیش گرفته، کاش سازمان صداوسیما خریداری این فیلم‌ها را با همین مبالغ، به بعد از اکران فیلم‌ها در سینما اختصاص می‌داد.
چون هنگام اکران، فیلم‌ها می‌توانستند مخاطب خودشان را جذب کنند، ضمن اینکه با جریان‌سازی در زمان اکران سینماها مخاطب تلویزیون انگیزه بیشتری برای دیدن فیلم‌ها پیدا می‌کرد. نکته بعد اینکه اگر قصد سازمان صداوسیما حمایت از فیلم‌ها و سینمای دفاع مقدس است، بهتر است رویه خود را تغییر دهد به این خاطر که اگر این فیلم‌ها قبل از اکران در سینما به تلویزیون راه پیدا کنند و اکران نشوند، به مرور زمان فیلم‌های دیگری که موضوعات استراتژیک را ندارند فرصت بیشتری در اکران سینمایی پیدا می‌کنند و جای اکران فیلم‌های دفاع مقدسی را می‌گیرند و به دنبال خود سلیقه مخاطبین سینما را تغییر می‌دهند. اگر صداوسیما بتواند با قیمت مناسب این فیلم‌ها را خریداری کند و بعد از اکران سینما آن‌ها را پخش کند.

شما تجربه پخش تک تیرانداز ابتدا در تلویزیون و سپس در سینما را داشتید، آیا این تجربه تجربه موفقی بود؟

شرایط اکران «تک‌تیرانداز» کاملا متفاوت بود، درآن سال کرونا وجود داشت و ما هم حدس می‌زدیم که مخاطب برای تماشای فیلم به سینما نیاید چه بسا که این تجربه مشابه را فیلم‌های دیگر هم داشتند ولی امیدوارم این تجربه برای این فیلم اکران نشود و شرایط متفاوت روی اکران فیلم‌ها تاثیر نگذارد چون مجموع شرایط متفاوت در سال گذشته روی سینما تاثیر جدی گذاشت.

آقای اصغری فکر نمی‌کنید اکران نشدن فیلم‌ها در سینما و به جای آن پخش شدن در تلویزیون به کاهش فروش سینما و چرخه اقتصادی آن آسیب وارد می‌کند؟ در واقع این حرکت یک نوع آسیب به سینما نیست؟

این روش حرکت صداوسیما یک روش غلطی است، چون به سینما و خصوصا سینمای دفاع مقدس آسیب جدی وارد می‌کند و این موضوع باید اصلاح شود. کمی قبل‌تر هم گفتم، تلویزیون اگر می‌خواهد از سینمای دفاع مقدس حمایت کند باید بگذارد که سینما روند عادی خودش را دنبال کند و تلویزیون هم با پخش تیزرهای تبلیغاتی از آن حمایت کند و نکته دیگه تلویزیون برای خرید رایت فیلم‌ها مبالغ خوب و منطقی اختصاص دهد.

زمانی که این فیلم‌ها ابتدا در تلویزیون به نمایش درآمد، مخاطبان گفتند چون سازندگان می‌دانستند که این فیلم‌ها در سینما به فروش نمی‌رسد آن را به تلویزیون دادند، شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

طبق چیزی که بعد از جشنواره پشت سر گذاشتیم، فیلم «شماره ده»، پرفروش‌ترین فیلم، دفاع مقدس تا کنون بوده است. نکته‌ای که من دارم این است که چون این فیلم به موضوع خاصی اشاره کرده، من در خواست کردم که اولین پخش این فیلم را به سالروز ورود آزادگان به کشور موکول کنند زیرا مطمئن بودم این فیلم در فروش سینما اکران خوبی خواهد داشت ولی این اتفاق نیفتاد.

کد مطلب: ۳۶۷۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت