مرگ یکی از دوستان

متیو پری با سریال فرندز به اوج محبوبیت رسید اما هیچ وقت به تماشای آن ننشست.

مرگ یکی از دوستان

متیو پری، بازیگر نقش چندلر بینگ سریال «فرندز» در سن ۵۴ سالگی در خانه‌اش درگذشت. متیو پری، بازیگر نقش چندلر بینگ در سریال پرطرفدار «دوستان» یا «فرندز» بود و محبوبیت بسیاری میان طرفداران این سریال داشت. درگذشت هر یک از بازیگران این سریال مایه ناراحتی و اندوه افراد بسیاری در سراسر دنیا می‌شود که بخشی از خاطرات نوجوانی و جوانی آنها با این سریال محبوب گره خورده است. از سوی دیگر ستارگان این سریال هنوز به سن پیری و کهنسالی نرسیده‌اند و همین هم اندوه بیشتری برای طرفداران این مجموعه در پی دارد به خصوص این فقدان‌ها برای آنهایی که هم سن و سال این بازیگران هستند، دردناک‌تر است. شرکت «وارنر برادرز تی وی» گفت: از «درگذشت دوست عزیزمان متیو پری داغدار شده‌ایم».

زندگی متیو پری فرازونشیب‌های زیادی داشت؛ او در سن ۱۴ سالگی از ستارگان تنیس کانادا بود و زمانی که ۲۴ سال داشت برای بازی در سریال «دوستان» انتخاب شد. این بازیگر در زندگی بارها دچار اعتیاد شد و با تلاش و کمک دوستانش توانست از چنگ آن رهایی یابد. او از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ در نقش شخصیتی به نام «چاز راسل» در سریال «بویز» ظاهر شد و در نمایش‌هایی از جمله «گروئینگ پینز» هم بازی کرد. اما او با «فرندز» یک ستاره بین‌المللی شد؛ سریالی که فرازونشیب زندگی ۶ جوان نیویورکی در یافتن عشق، کار و دوست را به تصویر می‌کشید. این بازیگر ۲ نامزدی امی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به عنوان بازیگر مهمان برجسته در یک سریال درام در کارنامه‌اش داشت و علاوه بر بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی یک تهیه‌کننده پرکار بود.

اوایل دهه ۹۰ میلادی حتی پیش از آنکه مارتا کافمن و دیوید کرین (تهیه کنندگان سریال «فرندز») برای نقش چندلر بینگ به سراغ او بروند، متیو پری، چهره شناخته شده‌ای بود، بازیگر آینده‌داری که تنها با یک نگاه به او می‌شد حدس زد، پتانسیل ستاره شدن را دارد. گفته می‌شود او تنها کسی بود که برای نقش خود تست بازیگری نداد. او همچنین با ۲۴ سال سن، جوان‌ترین بازیگر سریال فرندز به حساب می‌آمد. پری، نقش چندلر را با مهارت ویژه‌ای ایفا کرده بود، گویی او و چندلر یکی هستند. میان آنها شباهت‌هایی هم به چشم می‌خورد، پری یک استندآپ کمدین بود که با شوخی‌های طعنه‌آمیز و حاضرجوابی‌های هوشمندانه‌اش شناخته می‌شد. او به وفور دیالوگ‌های بامزه ماندگار هم می‌گفت و همانند چندلر، او هم از یک خانه آشفته ظهور کرده بود و سال‌ها با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کرد. پس از به اتمام رسیدن فرندز، کارنامه حرفه‌ای متیو پری نقطه اوج دیگری را تجربه نکرد. او در سریال‌هایی همچون «استودیو ۶۰» و «زوج عجیب» و فیلم‌هایی همچون «پرندگان آمریکا» (۲۰۰۸)، «دوباره ۱۷» (۲۰۰۹) و «پیروزی» (۲۰۰۶) - که برای او نامزدی گلدن گلوب و امی به همراه داشت - بازی کرد اما از دورانی که یک ستاره جهانی به حساب می‌آمد، فاصله زیادی داشت و به‌ نظر نمی‌رسید که دیگر هم بتواند موفقیت‌های دوران فرندز را تکرار کند.

هنگامی که قسمت ویژه «فرندز: تجدید دیدار» (۲۰۲۱) پخش شد، متیو پری هیچ شباهتی به آن چندلر بینگ دوست داشتنی گذشته نداشت. پری حتی نمی‌توانست منسجم صحبت کند (به دلیل جراحی دندان اضطراری که چند روز پیش از فیلمبرداری

انجام داده بود). پری در مقایسه با ۵ ستاره دیگر سریال هم محزون‌تر به نظر می‌رسید و حتی درباره نبردش با افسردگی در دوران ساخت سریال صحبت کرد، حقیقتی که متاسفانه بعضی از دوستان و همکارانش هم از آن اطلاعی نداشتند. پری سال ۲۰۲۲ کتاب «فرندز دوستان و عاشقان» را نوشت و در آن از اعتیاد تا تلاش سختش برای ترک آن، شهرتش و بازی در پربیننده‌ترین سریال‌های تاریخ گفت؛ کتابی اتوبیوگرافی که از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. همچنین در فهرست نهایی جایزه «بریتیش بوک» در سال ۲۰۲۳، کتاب برگزیده «تایمز»، «یواس‌ای تودی» و «ایالات متحده آمریکا» قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ نامزد جایزه «گودریدز» در بخش خاطرات و زندگی‌نامه شد. از ویژگی‌های دیگر این کتاب نوشتن مقدمه توسط لیسا کودرو، بازیگر نقش «فیبی» در سریال «فرندز» است. او در کتاب خاطراتش اعتراف می‌کند که اگرچه فرندز به اوج محبوبیت رسید اما او این توانایی را نداشت که آن را تماشا کند زیرا دوران اعتیاد و سختی‌هایی که گذراند را به یاد می‌آورد: «من سریال را [آن دوران] تماشا نکردم و هنوز هم تماشا نکرده‌ام زیرا سرگرم نوشیدن، قرص خوردن و مصرف کوکائین بودم. می‌توانستم فصل‌به‌فصل بگویم که [از نظر ظاهری] چگونه به نظر می‌رسم. به همین دلیل نمی‌خواهم آن را تماشا کنم».

منبع: روزنامه سازندگی
کد مطلب: ۳۷۱۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت