پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد؛ شانسی برای سیمرغ نیست
الناز شاکردوست که در چند سال اخیر با نقشهای متفاوتی در فیلمهای مختلف ظاهر شده است، امسال در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «بی بدن» که سوژهای ملتهب دارد حضور خواهد داشت.
در میانه جدال شهرداری تهران و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برسر میزبانی برج میلاد از چهلودومین جشنواره فیلم فجر، پای نام یک فیلم مدام به میان میآمد! هرچند این جدال دیروز و با توافق نهایی برای برگزاری جشنواره در برج میلاد، به پایان رسید اما گویی ماجرای همه این حاشیهها بیارتباط با فیلم تازه الناز شاکردوست نبوده است!
نکته مهم اینکه فیلمنامه «بیبدن» را کاظم دانشی نوشته است که پیشتر فیلم جنجالی «علفزار» را با فیلمنامه و کارگردانی او در جشنواره فجر دیده بودیم که آن فیلم هم دست روی یکی از پروندههای قضایی جنجالی گذاشته بود.
به بهانه حضور «بیبدن» با نفشآفرینی متفاوت الناز شاکردوست، در این گزارش روایت «فرارو» از کارنامه این بازیگر را میخوانید.
روایت اول؛ حضور در «فجر» بدون شانس سیمرغ!
اما احتمالا حضور الناز شاکردوست در این فیلم با سوژه ملتهبش مورد توجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.
الناز شاکردوست بعد از سالها حضور در فیلمهای تجاری، از سال ۹۵ تصمیم گرفت با انتخابهای سنجیدهتری در مسیر بازیگری حرکت کند و حضور در نقشهایی که نیاز به لهجه یا گویش خاصی دارند، از گیلانی و ترکی گرفته تا افغان و... همراه با گریمهای متفاوت را تجربه کند.
او بعد از چندین فیلم با نقشهای خاص، حضورش در فیلمهای درام را تثبیت کرد و نشان داد تواناییِ زیادی در ایفای نقشهای مختلف دارد و میتواند بازیِ باورپذیری از خود ارائه کند که تاثیر زیادی روی مخاطبان خواهد داشت.
این فیلم براساس داستانی واقعی به یکی از جنجالیترین پروندههای جنایی چند ساله اخیر میپردازد و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود، در این فیلم به عنوان نویسنده حضور دارد.
روایت دوم؛ از صحرا تا ثریا
الناز شاکردوست تا پیش از اینکه در فیلم «خفهگی» بازی کند، بیشتر در فیلمهای گیشهای حضور داشت. شاکردوست از اوایل دهه ۸۰ وارد سینما شد و یکی از بازیگران پر مشغله بود که عادت داشتیم او را در فیلمهای عاشقانه و به تعبیر گیشهپسند ببینیم. اما از سال ۹۵ و با انتخاب شاکردوست توسط فریدون جیرانی برای بازی در نقش صحرا مشرقی، همه چیز تغییر کرد.
نقش صحرا همراه با گریم متفاوتی که داشت، یکی از نقشهای مهم در کارنامه شاکردوست به حساب میآید که باعث شد تا بخش دیگری از بازیاش را ارائه کند و به همین دلیل در آثار متفاوت دیگری مقابل دوربین قرار بگیرد.
شاکردوست دو سال بعد در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار به ایفای نقش پرداخت که باز هم نقشی متفاوت از خود به نمایش گذاشت. فائزه بیخبر از همه جا عاشق پسری میشود و با او ازدواج میکند، اما به مرور به حقایقی پی میبرد.
از اواسط فیلم مخاطب شاهد حس بیپناهی و ترس فائزه است که هیچ راه نجاتی ندارد و شاکردوست به بهترین شکل این احساسات را به مخاطب هم منتقل میکند.
روایت سوم؛ الناز و تجربه شکار سیمرغ
فیلم «تیتی» یکی دیگر از نقشهای به یادماندنیِ شاکردوست محسوب میشود که در نقش تیتی با لهجه گیلانی صحبت میکند. زنی که به شدت ساده و غرق در رویاهای خودش است و به همین دلیل از او سوءاستفاده میشود.
«ابلق» فیلم دیگری در کارنامه شاکردوست به حساب میآید که با لهجه ترکی صحبت میکند و به او ظلم میشود و عدهای معتقد بودند که نقش او در فیلمهای «ابلق» و «شبی که ماه کامل شد» مشابه یکدیگر بود. شاکردوست همچنین برای بازی در فیلم «ابلق» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
آخرین فیلمی که الناز شاکردوست در آن حضور داشت، فیلم «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری است که سال گذشته در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
دیدگاه