از محسن چاوشی تا حامد زمانی؛ خوانندگان مشهوری که برای فلسطین خواندهاند
در ۴ دهه گذشته هنرمندان بسیاری تلاش داشتهاند به زبان موسیقی از آرمان «قدس» و مظلومیت «فلسطین» بگویند؛ از میان آثار این هنرمندان برخی در حافظه ملت ایران رنگ خاطره و حماسه به خود گرفتهاند.
چهل و یک سال از نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بهعنوان «روز قدس» از سوی امام راحل(ره) میگذرد. یک روز کاملاً به خصوص و استراتژیک در جهت حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین که به مناسبت آن ایران و تعدادی زیادی از کشورهای اسلامی صحنه فریاد زدن آرمان آزادی قدس میشوند.
آثار هنری در این عرصه یکی از اصلیترین شریانهای تأثیرگذار حمایت از مردم مظلوم فلسطین تلقی شده که خوشبختانه هنرمندان زیادی در ایران و جهان به ویژه در حوزههایی چون موسیقی، کاریکاتور، تئاتر و سینما آثار ماندگاری را در این زمینه خلق کردهاند؛ آثاری که گاه حتی در کارنامه کاری خالقانشان نیز جزو برترین آثار شناخته میشوند.
امیر تاجیک؛ تراژدی «یه مسجد»
یکی از آثار مهم و ماندگاری که در سالهای گذشته به ویژه دهه هشتاد تبدیل به گل سرسبد تک آهنگها و آثار موسیقایی مرتبط با روز جهانی قدس و حمایت از مردم فلسطین شد، قطعه «مسجد» یا «یه مسجد» به خوانندگی امیرتاجیک خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ کشورمان بود که در سال ۱۳۸۱ پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این قطعه مهدی شادمانی ترانه سرا، مهرداد نصرتی ملودی و تنظیم و امیر تاجیک بهعنوان خواننده عوامل اجرایی اثر را تشکیل میدهند.
گرچه امیر تاجیک به عنوان یک خواننده خوش صدا و با تکنیک موسیقی پاپ به دلیل شرایط نابسامان مارکتینگ موسیقی پاپ ایران نتوانست به جایگاه واقعی خود در این عرصه برسد، اما وی خوانندهای است که به دلیل پیشینه فنی خوب، تلاش کرد تا به موفقیت فرهنگی هنری موسیقی تا بیزنس توجه بیشتری داشته باشد، او ثابت کرده در خوانش و اجرای آثاری ملی- میهنی توانایی زیادی دارد چنانکه وی در حین برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ به عنوان خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان نیز به مردم معرفی شد. کما اینکه اجرای درستش از قطعه «یه مسجد» باعث شد که فارغ از ماجرای مناسبتی بودن اثر به عنوان یکی از بهترین کارهای او در کنار قطعههای منتخب دیگری از جمله تیتراژ سریال «زیر آسمان شهر» قرار گرفته و همچنان نیز با اقبال مخاطبان مواجه شود.
مجید انتظامی؛ موسیقی ماندگار برای یک فیلم ماندگار
فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیفالله محصول سال ۱۳۷۳ قطعاً یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران و جهان درباره اشغال کشور فلسطین است. اثری تاثیرگذار که کارگردان کوشیده با سنجشی درست و محققانه قرائت تاریخی از نحوه تصرف و اشغال فلسطین توسط صهیونیستها پس از خروج انگلیس از این مناطق و نحوه نسل کشی فلسطینیها در بستری دراماتیک و سینمایی داشته باشد.
این فیلم که در آن سالها با حاشیههای متعددی برای اکران در جشنواره رو به رو بود، در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد.
یکی از ویژگیهای این اثر سینمایی استفاده کارگردان از عوامل حرفهای تولید است که بی گمان درباره موسیقیاش دست به یک انتخاب سنجیده و درست زده؛ ب له مجید انتظامی، هنرمندی که کارنامه درخشان او در عرصه ساخت موسیقی فیلمهای ارزشمند سینمای ایران گواه درستی برای انتخابش توسط سیف الله داد برای آهنگسازی فیلمش بوده، گویی او میدانسته که مجید انتظامی با درک درستی که از مفهوم مقاومت و مفاهیمی از این دست در سینمای ایران به مدد هوش موسیقایی و تجربه همکاری با کارگردانان بزرگ به دست آورده میتواند یکی ازبهترین گزینهها برای ساخت موسیقی «بازمانده» باشد.
محسن چاوشی؛ آه ای فلسطین در ظلمت نشسته
محسن چاوشی از خوانندگان پرطرفدار این سالهای موسیقی پاپ ایران است که با شکل و شمایل متفاوتی که از شخصیت هنری خود معرفی کرده همواره در معرض پرسشها و ابهامات گوناگونی قرار دارد که قطعا باید از وی به عنوان یکی از خاصترینهای موسیقی ایران یاد کرد.
یکی از آثار متفاوتی که از چاوشی در سالهای اخیر منتشر شد، ترانهای از امیر ارجینی به نام «فلسطین» است که بعد از تولید و انتشارش همچنان جزو آثار پرمخاطبی است که با موضوع روز جهانی قدس و دفاع از حقوق مردم فلسطین به کرات از رسانههای مختلف شنیدهایم. او در این اثر کوشیده بر اساس روایت شاعرانه امیر ارجینی از ماجرای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شمایلی احساسی از فضایی را پیش روی مخاطب قرار دهد که وجوه انسانی و آرمان گرایانه اش بیش از هر دیدگاه و اندیشه دیگری ذهن مخاطب را با خود درگیر میکند.
چاوشی در این قطعه که ابتدای آن با یک آوای حزنانگیز و نوحهسرایانه آغاز میشود، از دنیایی گله میکند که دوست دارد هرچه زودتر ظلم و ستم از آن رخت برببندد. وی در روایت موسیقایی خود از فلسطینی میگوید که روزگاری شبهایش پر از نور شده و چشمان دشمنانش کور؛ او از مبارزهای سخن میگوید که برای آزادی و ساختن دوباره فلسطین ساکت نمینشیند، میجنگد و فلسطین زیبا را میسازد.
حامد زمانی؛ از «قدس» و «میکُشیم» تا «بدون مرز»
حامد زمانی هم از جمله خوانندگانی است که طی سالهای گذشته چه در حوزه برگزاری کنسرتها، چه در بیان منویات و اندیشههای سیاسی اجتماعی خود با حاشیههای متعددی روبه رو بوده است. او به معنا و مفهوم مطلق کلمه یک خواننده جنجالی است که برخی از مواقع به دلیل مواضع تند و تیزی که اتفاقات پیرامونی اش داشته همواره در معرض انواع و اقسام هجمههایی بوده که او را به عنوان یک خواننده پرحاشیه معرفی کرده است.
این خواننده که عمده فعالیتهایش متمرکز بر تولید آثاری با مضامین انقلابی و بعضاً سیاسی - انتقادی همراه بوده است، در تازهترین فعالیت خود اقدام به انتشار نماهنگ «بدون مرز» کرد که محتوای اصلی آن در ارتباط با روز جهانی قدس است. یک نماهنگ تقریباً با کیفیت که اگر نگوییم بهترین اما قطعاً یکی از بهترین نماهنگهای تولید شده با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین طی سالهای اخیر است. وی پیش از این هم تک آهنگهایی از جمله «قدس» و «میکُشیم» را با موضوع قدس منتشر کرده بود.
این کلیپ که پیمان طالبی شاعر، حامد زمانی آهنگساز و نیما نورمحمدی تهیهکننده آن است با نمایش تصاویری از اجرای برخی خوانندگان لسآنجلسی در کنسرتهای اخیر کشور عربستان آغاز و با تصویر معروف اهدای گل یک فرزند شهید مدافع حرم به حاج قاسم سلیمانی حین اقامه نماز جماعت، برخورد افراطیان با مسلمانان هندی، دیدار رئیس جمهور هند با دونالد ترامپ، جنایات رژیم صهیونیستی در برابر مردم فلسطین و تصاویری از مبارزات مردم در برابر این اقدامات ظالمانه ادامه پیدا میکند. این در حالی است که تولیدکنندگان کلیپ تلاش میکنند تا در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نقش قرآن در وحدت مسلمانهای دنیا روایت تصویری را از آزادی قدس همراه با صدای خواننده به مخاطبان نمایش دهند.
نیما مسیحا؛ فریاد صدای فرزند تنهای فلسطین
نیما مسیحا از خوانندگان با تکنیک موسیقی پاپ کلاسیک ایران است که او نیز همانند امیرتاجیک با گستره وسیع صوتی که در صدای خود برخوردار است همواره به عنوان یکی از با کیفیت ترین خوانندگان ایران مورد توجه آهنگسازان صاحب نام موسیقی ایران بوده است.
وی اگرچه سابقه زیادی در برگزاری کنسرت و اجراهای از سرتفنن نداشته، اما همواره یکی از گزینههای اول آهنگسازان ایرانی به ویژه آهنگسازان حوزه سینما برای حضور در تیتراژ آثارشان بوده است. وی علاوه بر اینها در بسیاری از اجراهای حرفهای موسیقی که دربرگیرنده ارکسترهای بزرگ با ترکیب از سازهای جهانی و ایرانی بودهاند به عنوان خواننده حضور داشته و از این حیث میتوان او را یکی از بهترینهای خوانندگی در ایران قلمداد کرد که شاید در دنیای تجارت موسیقی میان تهیهکنندگان محبوب نباشد اما قطعا یکی از خوبهای این عرصه شناخته میشود.
مسیحا یکی از خوانندههایی است که تا به امروز چندین قطعه درباره مردم ستمدیده فلسطین اجرا کرده که از آن جمله میتوان به قطعه «سرزمین صلح و دین» با شعر اسماعیل امینی و ملودی فرهاد برنجان اشاره کرد. یکی دیگر از آثار مسیحا قطعه «طعم زیتون» در سال ۱۳۸۵ است که شعر آن سروده عبدالجبار کاکایی است و فرهاد برنجان هم ساخت ملودی و تنظیم قطعه را بر عهده داشته است.
«فرزند تنهای فلسطین» با شعر مهسا موسوی و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی نیز دیگر قطعهای است که مسیحا در انعکاس جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بیگناه فلسطین خوانده است.
منبع: مهر
دیدگاه