نقویان: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور گفت: کسانی که خیلی سنگ ولایت را به سینه می زنند بگویند تا حالا چند نفر را جذب کرده اند.

نقویان: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در هیأت عشاق الائمه حزب مردم سالاری با اشاره به ماجرای جنگ حنین و کار رسول خدا(ص) گفت: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود. ما او را در دامن خیلی ها انداختیم که خودش هم دوست نداشت دو مصاحبه با آنها داشته باشد. خیلی وقت ها کار با یک محبت و یک مهربانی حل می شود؛ کما اینکه پیامبر(ص) حل می کرد.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور افزود: حافظ خطاب به کسانی که به صندلی های خود چسبیده اند می گوید «فی الجمله(یک لحظه) اعتماد مکن بر ثبات دهر- کین کارخانه ای ست که تغییر می کنند». زود روزگار عوض می شود و کارخانه عالم می چرخد. قرآن می گوید «تلک الایام نداولها بین الناس».

وی ادامه داد: اگر قرار است که این دین بر بقیه ادیان غلبه کند، بقیه ادیان چه ادیانی هستند؟ هرکس می گوید حق با من است. جالب است کسی که هیچ خبری از ادیان دیگر ندارد می گوید حق با من است. تو اگر همه تورات و انجیل را خوانده ای و اوستا را تماما خواندی، آن وقت می توانی بگویی حق با من است. ما وارد این بحث نمی شویم. فرض می کنیم همین دینی که ما داریم را خدا گفته می خواهد بر همه برتری بدهد و دین شما جهان شمول شود.

نقویان اظهار داشت: بحث این است که با چه ابزاری خدا می خواهد این کار را انجام دهد. بعضی از دوستان می گویند ما اسرائیل را بیچاره می کنیم و کاخ سفید را می گیریم و حسینیه می کنیم. یک فرض این است که با قدرت سلاح و توپ و تانک این کار انجام شود. این فرض معقول نیست. ممکن است سلاح ما برتر هم باشد. اشکالی هم ندارد؛ چشم ترامپ هم کور شود. یک نفر می گفت این تحریم ها کاغذ پاره است الآن می گویند این تحریم ها ما را بیچاره کرده است. یک نفر هم نیست بگوید چند مدل حرف می زنید. قرآن می گوید خدا خیلی عصبانی می شود حرفی بزنید که همین جوری از دهانتان در برود.

وی تأکید کرد: یک حرف نامربوط، به خصوص اگر در سطحی باشد که طنین این صدا جامعه را در نوردد، گناهش از هزار عرق خوری و زناکاری بدتر است؛ شک نکنید، دلیل و روایت دارم. چون آن فرد عرق خور خودش دارد در گوشه ای گناه می کند و فردا هم ان شاء الله توبه می کند و خدا هم توّاب و رحیم و «یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» اما وقتی ذهنیت جامعه عوض شد، «ذنب لایغفر» است. اگر من کاری کردم که مردم از دین برگشتند چطور می توانم شب قدر العفو العفو بگویم؟! تمام ذهن هایی که برگردانده ای را باید سر جایش بیاوری. آب رفته ای است که محال است برگردد.

این پژوهشگر مسائل دینی افزود: فرض می کنیم یک روز با سلاح برتر آمریکا را هم گرفتیم. حرف من این است که مردمی که با سلاح ایمان بیاورند، آن ایمان ارزشی ندارد. ایمانی ارزش دارد که از روی عشق، میل، رغبت و اشتیاق باشد. قرآن می گوید«لا اِکْراهَ فِی الدّین»؛ اساسا این دین جوری است که با اجبار و زور نمی توانید کسی را وادار به آن کنید. سالهاست با گشت ارشاد مردم را وادار کرده اید روسری سرشان کنند. به نظر شما این روسری سر کردن ارزشی دارد؟ آمار رابطه های پنهانی را هم دارید؟ سفیر جمهوری اسلامی در کشوری به من گفت اینها از هر جهت از ما سالم تر هستند.

وی ادامه داد: در مکه و مدینه که همه روسری و برقع هم دارند؛ پس چرا به آنها فحش می دهید. می گوییم اینها ظاهر اسلام است. چطور مال آنها ظاهر است و مال ما باطن است؟ دادگاه های آنها واقعا خلوت است ولی به مجتمع قضایی شهر مقدس مشهد بروید و ببینید چه خبر است. چه کار کرده ایم که همه مردم با هم دعوا دارند و همه با هم داریم می جنگیم؟ همه تقصیر ماهواره ها و دشمن است و ما هیچ تقصیری نداریم؟ اینها همه پسران نوح هستند که فاسد شده اند؟ چه زود خودشان را جای انبیاء و اولیاء می گذارند. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر/ گرچه باشد در نوشتن شیر شیر». اگر پیامبر(ص) همین لباس را داشت و من همین لباس را دارم، من هم پیامبر(ص) می شوم؟

نقویان گفت: گزینه دوم این است که خدا معجزه می کند و مردم همه مسلمان می شوند. این هم فایده ندارد. چون خدا برای پیامبرش این کار را نکرد؛ می خواهد برای نواده پیامبرش حضرت مهدی(عج) این کار را انجام دهد؟ قانون خدا که عوض نمی شود. یک گزینه می ماند. چه چیزی باعث شد دین اسلام رشد کرد؟ اول اینکه حرف های پیامبر(ص) معقول و منطقی بود و مدام می گفت «افلا تعقلون»، «افلا یتفکرون» و «افلا یتدبرون». چرا فکر نمی کنید خدایی که من می گویم با عقل سازگارتر است یا خدایی که این سنگ پرست می گوید؟ می دیدند این منطقی تر است. دوم با فطرتتان بسنجید. فطرت انسان صداقت و راستی است. پیامبر(ص) به زن ها می گوید خیانت نکن و وقتی به فطرت خودش مراجعه می کرد می دید فطرتش همین را می گوید.

وی یادآور شد: پیامبر(ص) یک چیز دیگر هم داشته که در کنار اینها معنی پیدا می کند. قرآن می گوید «ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ». تو با شمشیر رحمت دل ها را فتح می کنی. داعش کم آدم کشته؟ هیتلر و موسولینی هم آدم کشته اند؟ پس چرا کسی کشته مرده اینها نیست؟ پیامبر(ص) با شمشیر حلم، گذشت، رحمت و بزرگواری دل ها را فتح کرد. ابزار مهم ریاست، قدرت و نفوذ کلام نیست؛ مهمترین ابزار ریاست، سعه صدر است و اینکه بتوانی راحت چشم پوشی کنی. به قول صائب تبریزی «مردم مصاف در همه جا یافت می شود/ در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده ام». خدا در قرآن به پیامبر می فرماید «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ». تو به لطف خدا با آنها نرم هستی و این نرمش و گذشت تو آنها را دور تو جمع کرده است. «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ». اگر بداخلاق بودی همه از دورت پراکنده می شدند.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور اظهار داشت: هرکس از ما انتقاد کند، ممنوع التصویر و ممنوع المنبرشان می کنیم؛ پست و مقام آنها را می گیریم. کسی می تواند بفهمد احترامی که به من می گذارند از ترس است و یا از عشق است؟ ببینید آفریقا راجع به نلسون ماندلا چه می گویند. 27 سال زندان بود. حالا که آقا رئیس جمهور شده و سفیدها اقلیت شده اند، وقت انتقام است و می تواند همه را اعدام کند. قدرت نداشت؟ به دخترش گفت اگر آفریقا را دوست داری امروز بهترین روز بخشیدن است. هر جا می رفت همه به افتخارش بلند می شدند؛ چون بزرگ بود و بزرگی به ملتش یاد داد.

وی تأکید کرد: بعد از اینکه ابوسفیان یاران پیامبر(ص) را کشت، یک نفر از یاران گفت «الیوم یوم الملحمه» اما پیامبر(ص) پاسخ داد «الیوم یوم المرحمه». پیامبری که من و شما اعتقاد به علم غیبش داریم و می داند فرزندان این ابوسفیان جنایتکار با فرزندان معصومش چه خواهند کرد؛ در عین حال او را می بخشد. رهبر معظم انقلاب سال 88 در نماز جمعه فرمود روش ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است. کسانی که خیلی سنگ ولایت را به سینه می زنند بگویند تا حالا چند نفر را جذب کرده اند. جذب یعنی کسی که دارد می رود را به این طرف بکشیم. کسی که انتقاد دارد و ناراحت است را توانسته ایم جذب کنیم یا هرچه بلد بودید در روزنامه نوشته اید؟ آن جور دینش را غلبه می داد.

نقویان در پایان گفت: وقتی علم با حلم در می آمیزد یک معجون ضد گلوله درست می کند که جز آدم های حسود، هیچ کس حریف شما نیست. امام رضا(ع) که علیه مأمون سلاح جمع نمی کرد. امام صادق(ع) که علیه منصور کار پارتیزانی نمی کرد. از جاذبه معنوی و رحمانی اینها می ترسیدند و آنها نداشتند. چون بزرگی خرج دارد و باید از خودت بگذری و به جای نفرین دعا کنی و به جای خشم لبخند بزنی. مگر کار هرکسی است؟! حافظ می گوید «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/ آخر بسوخت جانم در کسب این فضائل». خیلی سخت است. باید به کوره آتش بروی تا بتوانی عده ای را جذب کنی. پیامبر(ص) این کار را کرد تا خداوند به ایشان مدال «خلق عظیم» داد و گفت تو با مهربانی دل ها را جذب کرده ای و من خدا به تو نمره «عظیم» می دهم. آه پیامبر(ص) مهر و نفرینش دعا بود.

منبع: جماران

کد مطلب: ۱۷۳۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت