آنچه که زمینه را برای جولان دادن ساسی مانکن ها فراهم می کند

سرنا_متن ترانه جنجانی و هنجار شکن، سرگرم کننده و طنزآمیز، در حد سخیف و ضد ارزش، به همراه کلیپی که تمام عناصر لازم را برای دیده شدن در خود دارد، تمام آن چیزهایی است که هر سال ساسان حیدری، معروف به ساسی مانکن برای انتشار موزیک ویدیوهایش به کار می گیرد.

ساخت سالی یک کلیپ جنجال آفرین که نظر خاص و عام را به خود جلب کند و همه را چه موافق و چه مخالف، وادار به سخن گفتن درباره آن کند، چیزی است که ساسی مانکن به شدت در آن استاد است.

این خواننده که فعالیتش را در ابتدا به صورت زیرزمینی در ایران شروع کرد و پس از مدتی به خارج از کشور مهاجرت کرد، خیلی زود توانست نبض مخاطب را در دست بگیرد و آن چه را که می تواند توجهش را جلب کند شناسایی و در موزیک ویدیوهایش به کار بگیرد و تاثیری اساسی روی جامعه بگذارد.

خواننده ای که روزی باعث توبیخ و برکناری وزیر آموزش و پرورش شد و از طرفی دانش آموزان بسیاری را با خود همراه ساخت، چه به لحاظ تکنیک موسیقایی و چه به لحاظ تنالیته صدا، دارای ضعف های فراوانی است؛ اما آن چه را که باید بداند را می داند و برای رسیدن به هدفش که دیده شدن و برانگیختن نظر همه‌گان است، دانسته هایش را به خوبی به کار می‌گیرد و در این راه هیچ خط قرمز اخلاقی و اجتماعی را در نظر نمی‌گیرد.

آیا سلامت زندگی جوانان و نوجوانان ایرانی برای ساسی مانکن اهمیت دارد؟

کوچکترین تردیدی وجود ندارد که برای این خواننده، تاثیر منفی روی کودکان گذاشتن و کشیده شدن آن ها به سمت مواد مخدر و یا آموزش های ناصحیح جنسی، هیچ اهمیتی ندارد. او فقط به دیده شدن فکر می کند و برای نیل به هدفش چشم هایش را روی نمایان ساختن هر عمل بد و گفتار ناصوابی می بندد.

تا اینجای مساله، نکته گنگی در مورد این خواننده و علت رفتارهایی که وی در ساخت کلیپش بروز می دهد وجود ندارد. اما سوال اصلی آن جاست که چگونه یک خواننده که نه از صدای چندان پرطنینی برخوردار است و نه چیزی از تکنیک های آوازی و موسیقی می داند، می تواند به راحتی حواس سایر کودکان و بزرگسالان را از هر چیز دیگری پرت، و به خودش معطوف کند.

آیا صرفا درنوردیدن خطوط قرمز، حاشیه سازی و مخاطب شناسی او باعث این اتفاق است یا خلا تولیدات سرگرمی جذاب برای مخاطب و شناخت نیازها و هیجانات اقشار کودک، نوجوان و جوانان ساکن در ایران، تاثیر بیشتری در موفقیت ساسی مانکن داشته است؟

سوءاستفاده ساسی مانکن از خلأهای هیجانی نوجوانان

شناخت خلاهای جنسی و هیجانی اقشار کم سن و سال جامعه، در وضعیت فعلی کشورمان، کار خیلی پیچیده و دشواری نیست. خصوصا آنکه قشر نوجوان و جوان، برای رفع خلاهایشان پاسخ چندانی دریافت نمی‌کنند و هر حرکت غیرمجازی را دال بر شجاعت و جسارت می‌دانند. حتی اگر از آن، پاسخ و نتیجه مطلوب را دریافت نکند. در حقیقت، هدف شان هنجارشکنی به هر قیمتی است.

چشم بستن عموم جامعه بر تبلیغ مصرف مواد مخدر

در جامعه فعلی کشورمان، موضوعات جنسی بیش از هر چیز دیگر، حساسیت عموم مردم را برانگیخته می کند. از سه روز پیش که بخشی از کلیپ تهران توکیوی ساسی مانکن منتشر شده عمده توجهات به سمت حضور بازیگر زن فیلم های پرنوگرافی متمرکز شده است اما نکته جالب این جاست که هنوز واکنش چندانی نسبت به تشویقی که در این آهنگ برای مصرف مواد مخدر انجام گرفته، نشان داده نشده است. ویی از نظر عموم جامعه و حتی رسانه ها، خطر دیدن فیلم هایی با موضوعات جنسی، خیلی بیشتر از تشویق شدن به اعتیاد است.

و یا شاید حضور این بازیگر فیلم های تن کامه باعث شده است که دیگر موارد یا فراموش شوند و اصلا به چشم نیایند.

آیا ساسی مانکن باعث معرفی بازیگر فیلم های پورنوگرافی به مردم شد؟

اما آیا واقعا آشنایی نوجوانان و کودکان با بازیگران و فیلم های پورنوگرافی لزوما از طریق کلیپ ساسی مانکن اتفاق افتاده است، یا از زمانی که تلگرام فیلتر شد و نوجوانان در حالی که خانواده های شان نیز در جریان بودند بر روی گوشی های شان فیلترشکن نصب کردند؟

آیا در شرایطی که دستگاه های فرهنگی داخل کشور با بهره گیری از بودجه های کلان، تاکنون توانسته اند توجه و علایق نوجوانان را به سمت خود معطوف کنند، میدان برای جولان دادن فردی مانند این خواننده که از پذیرش تنها فرزندش سر باز می زند، بازتر نمی شود؟

طی این سه روز، موضوع بسیاری از پست هایی که در شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود، کلیپ تهران توکیو است. برخی با خوشحالی و هیجان و برخی دیگر با اظهار تاسف و ابراز نگرانی.

چرا هیچکدامیک از سایر تولیدات فرهنگی داخل کشور، در شبکه های اجتماعی فضای مجازی نتوانسته این چنین بحث برانگیز شود؟

چرا صفحه شخصی این بازیگر زن تن‌کامه، پس از حضور در کلیپ ساسی مانکن، بسیار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است؟

ساسی مانکن سمیه

شاید تنها راه مقابله با هجوم فرهنگ ناصحیحی که از سوی افراد بی قید و بند، ترویج می شود، حمله به این افراد نباشد.

این خواننده توانسته است بیش از هر فرد دیگری زنگ خطر عدم تولیدات فرهنگی جذاب برای مخاطب ایرانی و نادیده گرفته شدن خلاءهایشان را به صدا درآورد.

تولیدات فرهنگی متناسب با اصالت جامعه و ذائقه مخاطب، بیش از هر چیز دیگری می تواند جلوی چنین حرکات ضدفرهنگی را بگیرد.

شاید برخی در این جامعه پس از جنجال آفرینی موزیک ویدیوی تهران توکیو، برای مقابله با چنین تهاجم ضد اخلاقی، ایده محدودتر کردن فضای مجازی به ذهن شان برسد. ولی اینجا یک سوال دیگر مطرح می شود، آیا آن زمان که حتی استفاده از دستگاه ویدیو در ایران ممنوع بود و اینترنتی هم در خانه های مردم وجود نداشت، کسی خوانندگان لس آنجلسی، و ... را نمی شناخت؟ یا به سراغ فیلم های ممنوعه نمی رفت.

پیش از تبلیغ مواد مخدر توسط ساسی مانکن آیا کسی اعتیاد نداشت؟

آیا جوانان پس از دیدن کلیپ های ساسی مانکن با بازیگر پورنوگرافی آشنا شدند یا چون این زن بدکاره در این کلیپ، حضور داشت و بینندگانش او را می شناختن، موزیک ویدیوی تهران توکیو پر بازدید گردید؟

حقیقت این است که جوانان در ابتدا این بازیگر پرنوگرافی را می شناختند، و شاهد مثال آن جوک های بی شماری است که در رابطه با او در فضای مجازی ساخته شده است. این موضوع، نشان دهنده آن است که فیلترینگ و محدودیت ها، در عصر حاضر موجبات کنترل جوانان برای کشیده نشدن به سمت انحراف را فراهم نمی آورد.

شاید اگر تولیدات صداوسیما تا این حد سلیقه ای نبود و در عرصه موسیقی، از هنرمندان نوپای مستعد بیشتر حمایت می شد، هیچ گاه ساسی مانکن و امثال او فرصتی برای جولان دادن پیدا نمی کردند.

نویسنده: پگاه ماسوری

منبع: پرسون

کد مطلب: ۱۹۷۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت