الویتهای جشنوار موسیقی نواحی / از حفظ احترام و سلامت تا اجرای موسیقی
محمدعلی مراتی، دبیر چهاردهمین جشنوار موسیقی نواحی ایران میگوید رکن اصلی این جشنواره برای او در وهله نخست تکریم و احترام بزرگان موسیقی نواحی و دوم، موضوع سلامت آنهاست و اجرای موسیقی توسط آنها سومین اولیت است.
محمدعلی مراتی، دبیر چهاردهمین جشنوار موسیقی نواحی ایران و دامون ششبلوکی، عضو هیئتانتخاب جشنواره در نخستین روز از این رویداد در کرمان، پنجشنبه ۲۹ مهر در نشستی با خبرنگاران به ابهاماتی که درباره نحوه انتخاب گروههای حاضر در جشنواره چهاردهم وجود داشت پاسخ دادند.
مرآتی با اشاره به این که «چیدمان جشنواره امسال براساس موضوع و محوریت اصلیاش یعنی «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بود»، گفت: «ما امسال ژانرمحور نیستیم چون میخواهیم هر کس در تخصص اصلیاش قرار بگیرد و از مقوله «جشنوارهزدگی» ممانعت شود.»
او ادامه داد: «مبنای ما برای انتخاب گروههای حاضر در جشنواره، ثبتنام در سامانه جشنواره بوده و تسلسل نسلها نیز برایمان اهمیت داشته است. چون امسال در میان اجراها، نوجوانانی هستند که کار پدرانشان را ادامه دادهاند و تاکید میکنم انتخاب و تصمیمگیری درباره اجراهای جشنواره چهاردهم کاملا گروهی بوده است.»
او افزود: «در این جشنواره ما از نوجوان به اندازه نوجوان انتظار داریم. این ۷۰ نفر که در جشنواره چهاردهم روی صحنه خواهند رفت تنها نماینده قوم خود نیستند بلکه نماینده ایرانِ فرهنگی هستند.»
مرآتی در بخش پایانی سخنانش گفت: «رکن اصلی این جشنواره برای بنده در وهله نخست تکریم و احترام این بزرگان و دوم، موضوع سلامت آنهاست و اجرای موسیقی توسط آنها سومین اولیت بنده است. احترام این بزرگان در این جشنواره برای ما بسیار مهم است.»
در بخش دیگری از این نشست، دامون ششبلوکی نیز در سخنانی مطرح کرد: «جشنواره موسیقی نواحی در دورههای قبلی جشنواره موضوعی بود که آن هم اتفاق خوبی بود اما مشکل اینجا بود که مثلا اگر موضوع «منظومهخوانی» بود، تعداد زیادی از هنرمندان در اجراها مشترک بودند. ولی امسال جذابیتهای ویژهای داشت. موضوعی مثل آفرینشهای بین قومی یک مبحث بسیار مهم در موسیقی نواحی است که فقط درگیر ملودی نیست بلکه فرهنگ شفاهی را هم درگیر میکند و این اتفاق خوبی است.»
او ادامه داد: «این آیتم آفرینش بین قومی و مبحث تغییرات میتوانند باب جدیدی را برای مخاطب به ویژه اتنوموزیکولوگها باز کند.»
ششبلوکی افزود: «قبلا استاد بزرگی از منطقهای میآمد و برای اینکه سالن را به وجد آورد موسیقی منطقهای دیگر یا موسیقی پاپ اجرا میکرد. امسال با احترام به اساتید، محدودیتهایی قائل شدیم که چنین اتفاقاتی نیفتد. امسال هنرمندان جوانتر هم داریم. مثلا خانم ولینژاد از خاندان بزرگ استاد ولینژاد هستند و این یک نمونهای از خاندانهای موسیقی است.»
این پژوهشگر ادامه داد: «امسال خواستیم به یک رنگآمیزی مناسب از سازها برسیم. مثلا ما تربتجامیها را بیشتر با دوتار میشناسیم اما در این جشنواره این منطقه از ایران را با ساز سرما خواهیم دید.»
او در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور اساتید گمنام در جشنواره گفت: «منظور از اساتید گمنام افراد بسیار حرفهای هستند که تابهحال روی صحنه نرفتهاند یا افرادی که سالهاست روی صحنه نرفتهاند و همین حضور دوباره، یک ریکاوری روحی برای خودشان است و یک منبع پژوهشی خواهد بود. ما سعی کردیم این جشنواره مکملی برای جشنوارههای پیشین باشد.»
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ به دبیری محمدعلی مرآتی در کرمان در حال برگزاری است.
دیدگاه