الواح هخامنشی را به ایران آوردیم اما جا نداریم!
«انجمن خیرین میراث فرهنگی» با اجتماعی از نیکوکاران، چهرههای فرهنگی، هنری، ورزشی، سرمایهگذاران و اعضای اتاق بازرگانی آغاز به کار کرد؛ درحالی که قائممقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از عقبماندگیهای میراث فرهنگی به دلیل نبود بودجه و نیروی انسانی و ضرورت حمایت خیرین در این شرایط سخن گفت.
علی دارابی، قائممقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و معاون میراث فرهنگی در آیین آغاز به کار انجمن خیرین میراث فرهنگی، اظهار کرد: از آیتالله مکارم شیرازی که در پاسخ به نامه اینجانب بزرگواری فرمودند و «هرگونه کمک به مرمت و بازسازی بناها و آثار تاریخی به ویژه آثار مذهبی از محل تبرعات مردمی را کاری شایسته» دانستند سپاسگزاریم و این سرمایه بزرگ معنوی برای کار انجمن خیرین میراث فرهنگی است.
او در ادامه یادآور شد: ما وقتی از ایران و تمدن باشکوه آن سخن میگوییم از بیش از هفتهزار سال قدمت تاریخی و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در آن حرف میزنیم؛ کشوری که بیش از یک میلیون آثار تاریخی ارزشمند دارد که تا کنون فقط ۳۵ هزار اثر آن را توانستهایم ثبت کنیم و ایران از نظر ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست.
دارابی سپس با اشاره به غفلتی که نسبت به حفاظت از چهرههای ایران شده است، اظهار کرد: ابوریحان بیرونی منجم، ستارهشناس، ریاضیدان و دانشمند بزرگ ایرانی که لقب «همهچیزدان» به او دادهاند، ۶۰۰ سال قبل از گالیله گفت زمین گرد است. ۵۰۰ سال قبل از کوپرنیک میدانست که زمین به دور خورشید میگردد. نخستین کسی بود که شعاع کره زمین را اندازهگیری کرد. اینشتین ۱۰۰۰ سال بعد از او فنون اجزاء را کشف کرد. آیا میدانیم آرامگاه او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سیدجمالالدین اسدآبادی، رئیسعلی دلواری و دهها تن دیگر از مفاخر این سرزمین هستند و چرا نباید یک موزه بزرگ از مشاهیر و مفاخر ایرانی داشته باشیم که نسل جوان ما با دیدن آن گنجینههای بزرگ بشری به هویت و تمدن خود افتخار کند؟
معاون میراث فرهنگی همچنین با یادآوری ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایران، گفت: ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران را در چهلوپنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریورماه امسال در ریاض ثبت جهانی کردیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به احترام ایران و ایرانی دستافشانی کردند و تشویقهای مکرر که خیلی حالمان خوب شد و افتخار کردیم که نماینده ملت شایسته ایران بودیم برای ثبت این کاروانسراها که در ۲۴ استان کشور پراکندهاند. ما در ایران بیش از ۱۰۰۰ کاروانسرا از دوران باستان تا قاجاری داریم که ۷۰۰ مورد آن ثبت ملی شده است. خب حالا پس از ثبت جهانی که آغاز کار است هیچ چیز نداریم؛ نه نیروی انسانی، نه بودجه و نه اعتبار.
معاون میراث فرهنگی گفت: امروزه موزهداری نشانه رشد و توسعهیافتگی یک جامعه است. به هر میزان موزه داشته باشیم محلی برای رجوع به گذشته، تاریخ، یادآوری هویت و تمدن پرافتخار و کمک به صلح و نوعدوستی و بالابردن تابآوری است. اینها همه تأثیرات موزهداری است. با این همه پس چرا نباید در همه شهرهای کشور موزه داشته باشیم؟ اگر همت عالی به خرج دهیم و با شعار «هر شهر یک موزه» در مدت زمان کوتاهی میتوانیم در این حوزه از کشورهای سرآمد جهان باشیم و این دستیافتنی است.
او افزود: موزه منطقهای داریم، با اعتبارات قطرهچکانی که داریم معلوم نیست برای تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بودجه امروز، چند دهه دیگر باید منتظر باشیم که به پایان برسد؟ ایوان مدائن یا طاق کسری، برجستهترین یادگار دوران ساسانی که معرف معماری باشکوه ایرانیان است در نزیکی ما در عراق مؤسسه الیف از کشور سوئیس برای مرمتش میآید، چرا؟ چون چند سال قبل میراث فرهنگی وقت پول بلیت هواپیما برای اعزام مرمتکاران را نداشت. اینها فرصتهای طلایی است که دارد از دست ما میرود. امکانات ایمنی، حفاظتی، الکترونیکی و تجهیزات صوتی (راهنمای صوتی) در چنین کشوری با چنین عظمت فرهنگی نایاب است.
معاون میراث فرهنگی همچنین از استقبال بسیاری از سرمایهگذاران و خیرین برای مشارکت در حفاظت و مرمت و آموزش میراث فرهنگی به محض آنکه راهاندازی این انجمن کلید زده شد، سخن گفت.
احد عظیمزاده، سرمایهگذار و رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز به عنوان کارآفرین درباره ضرورت سرمایهگذاری در آثار تاریخی سخن گفت و درباره سرمایهگذاری در این حوزه به میزان ۵۰ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرد.
سیروس مقدم، کارگردان تلویزیون و سینمای ایران هم گفت: ایران کشور وسیع و متنوعی است. میطلبد با این وسعت رسیدگی بیشتری شود. چند سال پیش یک مستند چندقسمتی از هنرهای دستی درحال انقراض را کار کردم و به چشم دیدم بسیاری از هنرهای سنتی آخرین روزهای خود را میگذرانند و هیچ تلاشی برای انتقال این هنرها به نسل بعدی صورت نمیگیرد. خواهش میکنم خیرین به هنرهای سنتی و صنایع ظریف و زیبا توجه نشان دهند و بتوانیم نسلهای جوانتر را به این هنرها علاقهمند کنیم. با سیستمهای بروکراسی اداری و منابع مالی محدود و این حجم و تنوع رسیدگی به این آثار نشدنی است، اما تشکیل چنین انجمنی تاثیرگذار خواهد بود.
دیدگاه