وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

سرنا_کوروش آریش معتقد است در نمایشگاه «کاربردهای معناگرا» هنرمند با تغییر در لوازم سفالی، خوانشی متفاوت پدید آورده است و در نتیجه معنایی را با آن فراتر از منظر معمولی روزمره‌اش منتقل می‌کند.

وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا عصر جمعه ۴ تیرماه با نمایش آثار سرامیکی با مضامین و مفاهیم خلاق از هنرمندان پیشکسوت و جوان سرامیست و سفالگر در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه، آثاری با ایده‌های نو، خلاقانه و با کاربردهای معناگرایانه و خلاقانه که همگی در نوع خود منحصر به فرد هستند، مواجه هستیم که با شیوه‌های جدیدی نیز خلق شده‌اند.

وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

سفال و همه کاربردهایش..

شبنم عمانی دبیر اجرایی دومین سالانه کاربردی‌های معناگرا درباره برگزاری این رویداد به خبرنگار مهر گفت: همه سفال را با کاربردی‌هایش می‌شناسیم، این نمایشگاه نیز تمرینی در راستای نگاهی دوباره به کاربردی‌های پیرامون ما و خلق آثاری برگرفته از تأثیر جامعه بر ذهن خلاق هنرمند بود. شورای سیاست‌گذاری این سالانه متشکل از هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران است و مانند خیلی از رویدادهای دیگر در زمان کرونا با چالش‌هایی مواجه شد اما به هر حال موفق شدیم با تمام مسائل پیش‌بینی نشده این سالانه را برگزار کنیم.

وی افزود: جلسات توجیهی این نمایشگاه به صورت وبینار و آنلاین برگزار شد و ۹۹ درصد کارهای نمایشگاه در ماه‌های اخیر ایده‌پردازی و اجرا شده است.

دبیر اجرایی دومین سالانه کاربردی‌های معناگرا با اشاره به ایده‌های جدید از سوی هنرمندان و حضور آثاری از هر نوع سرامیک کاربردی در نمایشگاه، گفت: حتی پوسته‌های دندان‌سازی، کاشی‌ها، سرامیک‌های هوا فضا و … نیز می‌توانستند با نگاهی نو و خلاقانه در میان آثار قرار بگیرند. در واقع در این نمایشگاه هنرمندان آزاد بودند که ایده‌هایشان را با قطعات صنعتی نیز اجرا کنند؛ قطعات صنعتی که پایه سرامیکی دارند.

وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

سالانه‌ای برای اضافه کردن معنا به آثار بی‌جان

کورش آریش نماینده انجمن هنرمندان سفالگر در شورای عالی خانه هنرمندان ایران و هنرمند سرامیست که به صورت مدعو در این نمایشگاه حضور دارد، درباره سالانه کاربردی‌های معناگرا به خبرنگار مهر گفت: ما هر سال در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سالانه هنرمندان سفالگر را برگزار می‌کنیم و نمایشگاه سالانه کاربردی‌های معناگرا مضاف بر آن فعالیت است. در واقع سالانه کاربردی‌های معناگرا می‌خواهد با توجه به پتانسیل سرامیک در زمینه کاربردی‌ها، یک نگاه و خوانشی متفاوت از آنچه در ذهن مخاطب عام است، ارائه دهد.

وی تصریح کرد: هنرمند سعی می‌کند مفهومی منحصر به فرد در کارش به وجود آورد. این نمایشگاه، از آثار هنرمندانی است که تلاش کردند معنایی از دیدگاهی دیگر به اشیا اضافه کنند. سرامیک در صنعت هم زیاد استفاده می‌شود اما الزامی بر اینکه همه سرامیک به این سمت برود، نیست. ما در این نمایشگاه می‌بینیم تعداد اندکی از هنرمندان در کارهایشان به وجه صنعتی پرداخته‌اند.

وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

سرامیک به عنوان یک رسانه مطرح می‌شود

این هنرمند سرامیست در ادامه در مورد تفاوت آثار این سالانه با آثار ارائه شده در دوسالانه ملی سرامیک، توضیح داد: در سال‌های اخیر متولیان سرامیک یک دیدگاه فراگیر داشته‌اند و آن را به‌عنوان رسانه مطرح کردند و در یازدهمین دو سالانه ملی سرامیک ایران نیز هدف این بود که سرامیک به عنوان یک رسانه مطرح شود و تا حدودی هم موفق بود. دیدگاه ما این نیست که صرفاً به یک شیء به دلیل جنسی که دارد، سرامیک اطلاق کنیم. ما دیدگاهی جامع‌تر داریم و به عنوان یک رسانه آن را نگاه می‌کنیم‌. وقتی ما به آن در قالب یک رسانه نگاه می‌کنیم، دیگر ماهیتش به ماده نیست و به صورتش است. در واقع در این صورت ماحصل کار با هر متریالی به جز سرامیک به نتیجه دلخواه نمی‌رسد و مفهومش بیان نمی‌شود.

خوانشی متفاوت و فراتر از منظر معمولی از سفال

آریش در پایان گفت: یکسری لوازم روزمره داریم که با سرامیک و سفال درست شده اما در نمایشگاه کاربردهای معناگرا هنرمند با تغییری که در این لوازم داده، خوانشی متفاوت پدید آورده است. در نتیجه معنایی را با آن فراتر از منظر معمولی روزمره‌اش منتقل می‌کند و البته نوع و کیفیت انتقال پیام نیز به هنرمند بستگی دارد. گاهی او برای انتقال پیام، کاربرد را از شیء می‌گیرد و گاهی آن را معکوس می‌کند. این ساخت و انتقال مفهوم برعهده هنرمند است و نمی‌توان برای آن چارچوب گذاشت.

وقتی «سرامیک» نقش رسانه پیدا می‌کند/ افزودن معنا به آثار بی‌جان

نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا که تا ۱۵ تیرماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپاست، آثاری از کوروش آریش، بهزاد اژدری، محمدرضا افشار طوس، صادق باقری، رسول جلیلی، رجحانه حسینی، مجتبی قربانی، هادی محبعلی، علیرضا نیکدل، مهدی نیکدل و هیربد همت آزاد به عنوان هنرمندان مدعو و آثاری از حسام الدین آرمان، رضا ابراهیم زاده، محبوبه ابراهیم زاده، شمیم ابراهیمی، محمد ابوطالبی، اشکان اختر، سحر اسمعیل طهرانی، محسن اسودی، آوا افشاری، سعید اکبری، مریم امینی فرد، الناز ایرانپاک، خشایار باب اله زاده زیولایی، مریم باقرخانی، هاجر بهارلویی، زیبا پشنگ، محمد جوادی، مهسا چنانه، سارا حضرتی، مریم خدابنده، نگین خدادادی، ثریا خداقلی زاده، بهاره خدایی انارکی، بنفشه خلجی، روزیتا دارای جامه، مهیار رخشانی بزرگی، الهه رضازاده نوبندگی، عادل رضاقی، عاطفه رضایی، آرام رضایی، مژده رضایی، حسن رضایی، فاطمه رضوی، دلارام ریاضتی، علی زمانی، فاطمه زندیه، سارا زینی حسنوند، فتانه سالارکیا، زهرا سالارکیا، احداله شکری پور ماسوله، محمد شهروسوند و تارا رواسی، وستا شیبانی، رؤیا شیردره حقیی، کریم شیردره حقیقی، رحیم شیردره حقیقی، ریحانه صادقی، هنگامه صالح زهتاب، نیلوفر صالحی، مریم صالحی فدردی، فروزش صائمی فرد، زینب صباغیان، وحید عزیزی، فرزانه علاقمند، وحید علیمحمدی، شبنم عمانی، نازنین فرخ، رعنا قانع، سیدرضا قائمی اوره، فاطمه قربانی، زهرا قربانی مالفجانی، فاطمه قربانی مالفجانی، سارا حسین زاده قشلاقی، راحله کاظم پور فرد، وحیده کیانی پیروز، آرش گلابچیان، پانیا مرزبانیان، مرجان موحد دوست، مریم نیستانی، مینا واعظ قاسمی و فاطمه طوافی، ساناز وفایی به عنوان هنرمندان برگزیده، به نمایش گذاشته است.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۳۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت